„Nechci ty věci spojovat. Lze se shodnout na reformních návrzích, aniž by byly ohroženy debatami o zápisném," řekl šéf resortu Deníku. Proto ani nový zákon o finanční pomoci studentům nechce vázat na školné. „Bude koncipován tak, aby pomocí výhodných půjček umožnil pokrýt životní náklady spojené se studiem," uvedl Petr Fiala.

Svou představu bude konzultovat se zástupci akademické obce a správně očekává, že právě zápisné narazí nejvíc. To by všichni studenti platili na začátku každého semestru a mělo by činit dva až tři tisíce korun. Poplatek by zůstával univerzitám.

„Nechci o jeho přesné výši zatím hovořit, ale podmínkou je, aby šlo o částku sociálně únosnou," tvrdí Petr Fiala. Šéf studentské komory Rady vysokých škol Martin Jašurek ale nesouhlasí ani s takto pojatou platbou: „Administrativní náklady škol jsou podle mne daleko nižší, ale o to nejde. My se prostě bojíme, že žádná maximální hranice v zákoně nezabrání tomu, aby zápisné rostlo geometrickou řadou. V Británii začínali na tisíci liber, nyní budou tamní studenti platit 9 000, a to už je pro část populace neúnosné."

Obává se též, že vláda by kvůli zavedenému poplatku mohla ještě víc osekat státní příspěvky vysokým školám. Ty už letos klesly na 18,8 miliardy korun a v příštích letech by měly být ještě o tři miliardy nižší. Ministr počítá s tím, že financování terciárního vzdělání bude řešit i velká novela vysokoškolského zákona.

„Má výrazně posílit prvky kvality a vylepšit akreditační proces," říká ministr. Prakticky to například znamená, že se přetne automatická linie mezi přestupem bakalářů na navazující magisterská studia.

„Kvalitě absolventů to nemusí pomoci, protože velká část bakalářů si pětileté studium bude dodělávat na méně náročných soukromých VŠ," varuje ale Martin Jašurek. Tomu má podle ministerstva zabránit nová akreditační praxe, která by se z oborové měla změnit na institucionální. „Bylo by též dobré spojit posuzovací a rozhodovací pravomoc," sdělil ministr školství.

Petr Fiala je nakloněn i novému způsobu jmenování profesorů: „Všechny vyspělé vysokoškolské systémy vážou titul profesora na konkrétní univerzitu. Funkci profesora v nich člověk zastává proto, že uspěl ve výběrovém řízení na danou pozici. Jen tak se lze otevřít přílivu zahraničních pedagogů."

Budoucí tvář českých vysokých škol.