Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Konec klasických žárovek, EU je zakázala

Praha - Úsporné zářivky mnohdy nejsou tak úsporné, jak jsou prezentovány. Mohou dokonce i poškodit zdraví a ohrozit přírodu.

28.5.2009 33
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: DENÍK/Šimánek Vít

Od podzimu už v obchodech nenajdete klasické stowattové nebo matné žárovky. Do několika let pak běžné žárovky skončí úplně. Vyplývá to z nařízení Evropské komise, která zakázala na území EU jejich výrobu i dovoz.

Nahradit je mají úsporné zářivky. Ty však podle mnoha pozorování nejsou tak úsporné a v mnoha případech mohou poškodit životní prostředí i zdraví lidí.

„Během jednoho roku jsem z osmi používaných úsporek vyhodil čtyři,“ postěžoval si například nedávno na diskusi serveru www.denik.cz čtenářů. A nebyl se svými jeden z stížnostmi sám. Podle výpočtu Deníku se přitom koupě úsporného zdroje světla zaplatí až po třinácti měsících provozu.

Se vší pravděpodobností za způsobené problémy mohou levné zářivky od neznámých výrobců, které se objevují na pultech obchodů.

„Ty třeba nemají vůbec vyřešeny startovací obvody,“ vysvětluje problém Petr Baxant z Ústavu elektroenergetiky Vysokého učení technického v Brně.

Zářivky potom nemají deklarovanou životnost, svítí méně nebo se dokonce po několika vypnutích a zapnutích úplně rozbijí. Zvláště tehdy, když je dáte na místo, kde se světlo zažíná častěji.

„Často přitom nevydrží ani to, co normální žárovky,“ říká Baxant. Řešením je podle něj koupě dražšího produktu od známého výrobce. Ani zde však potom člověk nemá jistotu, že mu zářivka vydrží.

Problémy může způsobit i používání zářivek na místech, kde se lidé zdržují pouze krátkou chvíli. „Zářivka potřebuje na plné nastartování mezi dvěma až pěti minutami,“ říká Baxant. To se podle něj však netýká pouze levných zářivek, ale i těch dražších. Pokud tedy po zákazu normálních žárovek půjdeme třeba na záchod, musíme se buď smířit s pološerem, nebo si s sebou vzít svíčku.

Na rozdíl od normálních žárovek zářivky také rychleji stárnou. Za pár set hodin provozu pak svítí méně než na začátku. To přiznává i Jiří Krivošík ze střediska pro úsporné využívání energie SEVEn, jež provozuje stránky Úspornéspotřebiče.cz.

„Pro ten případ doporučuji koupit žárovku s vyšším příkonem, než se běžně uvádí,“ říká k tomu Jiří Krivošík. Úspora energie potom podle něj není tak vysoká, ale stále se vyplatí.

Zářivky ovšem lidem mohou způsobit i zdravotní problémy. Pokud je na nich totiž menší kaz a vnitřní vrstva není úplně pokryta ochrannou látkou, může skrz ni prosvítat ultrafialové záření. U zdrojů, které osvětlují větší prostor, to nevadí. Pokud se to však stane u noční lampičky, může to vést až k poškození zraku.

Problémy u zářivek zdaleka nejsou pouze s jejich výdrží či nedokonalým krytím. Zářivky totiž obsahují malé množství rtuti ve formě plynů. Pokud je vhodíte do popelnice, pravděpodobně se rozbijí a jedovatá rtuť unikne do ovzduší. Lidé by je proto měli odevzdávat do sběrných boxů například u prodejců. To se však bohužel neděje.

„Podle průzkumu, který byl zpracován letos v květnu, končí v popelnicích 39 procent kompaktních zářivek,“ říká Zuzana Křenková ze společnosti Ekolamp. V Praze je toto číslo dokonce ještě horší.
Situace se podle Zuzany Křenkové sice lepší, ale otázkou je, nakolik to bude platit od podzimu. Tehdy totiž začne úsporné zářivky využívat nikoliv ekologicky a ekonomicky smýšlející část obyvatel.

PAVEL CECHL




Žárovky budou z Evropy mizet

Klasické žárovky už budou zřejmě za pár let vidět akorát tak v muzeu. Pokud se totiž podaří dodržet harmonogram, který navrhli europoslanci, tak v září začne první fáze jejich stahování z trhu.

První na řadě, které mají z pultů zmizet, budou všechny matné a nejsilnější – tedy vyšší než 80wattové čiré žárovky. V následujících třech letech by pak došlo i na všechny zbývající a v roce 2016 by už byly v evropských prodejnách k dostání jen úsporné zářivky energetické třídy C. Ty totiž dokážou vytvořit srovnatelné osvětlení jen se čtvrtinovým příkonem.

Směrnice, o níž Evropský parlament v minulých měsících jednal, ale zatím ji definitivně neschválil, se však týká pouze klasických žárovek. Na semaforová světla nebo infračervené lampy se vztahovat nebude.
Plán, od něhož si Evropská unie slibuje v první řadě snížení emisí oxidu uhličitého, se ale nezamlouvá všem. Například výrobci žárovek si stěžují, že tak přijdou o pracovní místa.

„Celkem by jich mohly být dva až tři tisíce,“ odhadují kritici stahování sto třicet let starého Edisonova vynálezu.

Evropská komise je ale uklidňuje. Někteří zaměstnanci prý najdou uplatnění při výrobě úsporných zářivek a těm dalším by mohly pomoci nově vzniklé posty. K těm by mělo přispět jedenáct miliard eur, které se podle propočtů šetrnějšími žárovkami každoročně ušetří.

MICHAELA MUŽÍKOVÁ

Svět svítí. Číňané churaví


Svět svítí převážně žárovkami z je také hlavním výrobcem Číny. Ta vyrábí 70 procent jejich světové spotřeby a kompaktních fluorescenčních zářivek, které od roku 2012 klasické žárovky v Evropské unii zcela nahradí. Problémem je, že obsahují jedovatou rtuť.

Obrovský nárůst poptávky po úsporných zářivkách vedl k tomu, že desetitisíce lidí v Číně jsou ohroženy otravou rtutí nebo jí již trpí. 

Lékařská vyšetření ukázala, že stovky zaměstnanců čínských továren na výrobu fluorescenčních žárovek mají v těle nebezpečně vysoké množství rtuti. Testy prokázaly, že například ve městě Fo-šan ze 78 testovaných dělníků zdejší továrny na výrobu žárovek mělo 68 v těle tak vysoký obsah rtuti, že bylo nutné je hospitalizovat.

Stejná situace je i v jiných továrnách. Jeden muž v městě Ťin-čou ve střední Číně měl podle čínského ministerstva zdravotnictví v těle 150krát vyšší obsah rtuti než povolují normy.

Prudký nárůst výroby Číně k dalšímu problému: mají se otevírat některé kompaktních zářivek vede v staré doly na rtuť, které byly před časem zavřeny jako nebezpečné pro horníky a životní prostředí. Pracovní podmínky v nich byly středověké. Horníci těžili rumělku obsahující rtuť bez ochranných pomůcek a inhalovali toxický prach a páry. Existuje obava, že za stejných podmínek budou pracovat znovu.

VÁCLAV VITÁK

#nahled|https://g.denik.cz/1/2a/info_zarovky_graf_adm350.jpg|https://g.denik.cz/1/2a/info_zarovky_graf.jpg|Žárovky. Která je nejlevnější?#
28.5.2009 VSTUP DO DISKUSE 33
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Sousedík u zlínského krajského soudu. Zproštěn viny.
6

Hrozilo mu dvanáct let za šíření HIV. Soud ho zprostil viny

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Slovenský talent Jozef Karika láká do temných hvozdů

Po Strachu přichází Trhlina. Nakladatelství Argo pokračuje ve vydávání knih mimořádného slovenského talentu Jozefa Kariky a po loňském hororu Strach servíruje další šílenstvím prodchnuté dobrodružství ze slovenských hor. Na Strach navíc kniha přímo navazuje. Nikoli však tak, jak by si mohl čtenář myslet.  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT