Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraje válčí s dráhami o zpožděné vlaky

PRAHA - Kraje válčí s dráhami o zpožděné vlaky. Každý desátý vlak v Česku nepřijede včas. Hejtmanům došla trpělivost a hodlají zpoždění regionálních lokálek pokutovat.

6.10.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Patnáct minut zpoždění? U tuzemských vlaků žádná výjimečnost. Trpělivost před nedávnem došla Olomouckému kraji. Rozhodl se pokutovat České dráhy (ČD) za zpoždění regionálních vlaků, na něž přispívá stovkami milionů korun. Jak zjistil Deník, spustila se tím lavina: o pokutování drah uvažují také další hejtmani a nepůjde o žádné desetikoruny.

„Inspirován Olomouckým krajem jsem dal pokyn, aby tato možnost byla zanesena do příštích smluv,“ potvrdil Deníku hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. Jsou vinny koridory? „Na nás se čím dál více obracejí lidé s žádostí, abychom řešili nedodržování jízdního řádu a my se budeme tudíž snažit přitvrdit ve smlouvách, tak aby ty pokuty byly,“ doplňuje středočeský hejtman Petr Bendl.

České dráhy většinou zpoždění omlouvají rekonstrukcí hlavních tratí, na kterých nabírají zpoždění rychlíky a následně regionální vlaky, kraje to ale odmítají. „Jedna věc by byla, kdyby ta zpoždění byla vlivem koridorů, ale děje se to i na tratích, které nesouvisejí se stavbou koridorů,“ stěžuje si náměstek olomouckého hejtmana Pavel Horák. „Bohužel, pokud máte rozestavěný koridor mezi Zábřehem a Červenkou, a k tomu ještě vlaky, co jedou na sever, musí přejet rozestavěným Kolínem, tak to odnáší Olomoucký kraj,“ reaguje mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Hejtmani jsou neoblomní

Podle aktuálních údajů je v Česku opožděno asi třináct procent vlaků, zbylých osmdesát sedm procent dojede včas. „Vzhledem k rozsahu stavební činnosti jde o dobrý výsledek,“ je přesvědčen Radek Joklík z ČD. Kraje ovšem i nadále trvají na pokutách, jejichž přesnou výši zatím jen odhadují. „Nedá se to nyní říci přesně, ale musí to být vyvážené. Na jedné straně drahám platíme za náš kraj necelých 400 milionů korun, tak ty sankce asi nemůžou být o desetikorunách a stokorunách,“ říká ústecký hejtman Jiří Šulc.

Kraje navíc tvrdí, že dráhy po nich žádají více peněz za stejný rozsah dopravy. „Dráhy chtějí každoročně více peněz, ale nejsme tiskárna na peníze,“ říká hejtman Bendl. Mnozí hejtmani už proto sáhli k razantnímu kroku a například v Ústeckém kraji namísto některých vlaků vyjedou autobusy.

Někde ale nepomáhají ani pokuty. „Od letošního března podléhají zpoždění vyšší než 20 minut uvnitř Jihomoravského kraje penalizaci. Toto však není zejména s ohledem na hranici dvaceti minut dostatečně účinné,“ říká ze zkušenosti mluvčí kraje Jiří Klement.

Vrátit jízdné? Nenastupujte!

PRAHA - Jezdili bychom častěji vlakem, pokud by dráhy vracely část jízdného v případě zpoždění. Alespoň si to myslí 79 procent čtenářů Deníku, kteří v uplynulém týdnu hlasovali v naší anketě na www.denik.cz. „O částečném vracení jízdného při menších zpožděních zatím neuvažujeme, ale v rámci marketingových akcí vracíme část jízdného u vlaků vyšších tříd,“ říká mluvčí ČD Ondřej Kubala.

I tak ale existuje možnost, jak se peněz domoci: Pokud totiž cestující vůbec nenastoupí do zpožděného vlaku, vrátí mu ČD bez sankcí celou částku, kterou za jízdné zaplatil. „Zákon nám toto nařizuje až u zpoždění nad 60 minut, dráhy však vrací v takovém případě vše a beze srážek i při minutovém zpoždění,“ vysvětluje Radek Joklík z ČD. V případě vlaků vyšší třídy mají cestující nárok na vrácení části svých peněz i v případě, kdy do zpožděného vlaku nastoupí. U rychlovlaku Pendolino se při zpoždění nad 60 minut vrací dvacet procent ceny jízdného nebo cena místenky, u moderních vlaků kategorie EC a IC se při zpoždění nad 60 minut vrací šedesátikorunový příplatek. Pokud cestující dojede zpožděným vlakem až do cílové stanice, peníze nazpět už žádat nemůže.

Nároky na vrácení peněz se nevztahují na případy, kdy je zpoždění způsobeno například nehodou, stávkou či plánovanou výlukou. Nárok nelze upltaňovat ani tehdy, pokud jedete zvláštním vlakem či autovlakem.

Drobné dají zpět od roku 2009

BRUSEL, PRAHA - Za zpoždění vlaků by cestující už za rok a půl měli dostávat peníze nazpátek. Pokud vlak přijede na místo o víc než hodinu později, pak by všem cestujícím musely dráhy vrátit čtvrtinu jízdného, u dvouhodinového zpoždění celou polovinu. Dohodli se na tom poslanci v Evropském parlamentu. Nařízení začne platit ve chvíli, kdy ho uzákoní všechny země unie. Stejná práva budou mít všichni cestující v unii od Portugalska po Rumunsko.

„Od roku 2009 až 2010 by se tento evropský drážní balíček měl týkat i cestujících v České republice,“ řekl Deníku mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Například při cestě z Prahy do Plzně by cestující dostal nazpátek nanejvýš sedmdesát korun. Musel by však jet mezinárodním rychlíkem z Mnichova či Norimberku. Vracení jízdného má totiž jeden háček. „Dráhy dostaly výjimku na 15 let pro vnitrostátní a městskou přepravu,“ píše rakouský deník Kronen Zeitung. Peníze by tak musely povinně vyplácet jen u mezinárodních spojů.

Pro dráhy je to výhra. „Všichni vlakoví dopravci by u lokálek i rychlíků jezdících výhradně po Česku vraceli část jízdného až okolo roku 2025, všechno se ale ještě může změnit,“ tvrdí Kubala. Do té doby budou platit za zpoždění jen u přeshraničních spojů, kde se zpozdí jen jeden vlak z deseti. A obvykle to nebývá přes hodinu. „Pro nás to znamená, že když se nám na nějaké místní trati porouchá vlak, nebo tam popadají kvůli větru stromy, nebudeme muset cestujícím prozatím nic vracet,“ dodal mluvčí. Dráhy teď cestujícím vrací při zpoždění jen šedesátikorunový příplatek za vlak vyšší kvality, jízdenku ale nikoli.

6.10.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman a jeho ruský protějšek Vladimir Putin
4

Článek o ruské invazi napsal šílenec s vylízaným mozkem, uvedl Zeman

Jana Nečasová
AKTUALIZUJEME
1 8

Vinna. Nečasová zneužívala Vojenské zpravodajství

SLEDUJEME ON-LINE

Debata Deníku: Krnáčová bere za úspěch otevření Blanky. Nové tratě v nedohlednu

/VIDEO/ Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí a celkové plnění programu pražské koalice. To vše a další problémy, které trápí Pražany, Deník právě řeší v diskuzi s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou. Debatu sledujeme online.

DOTYK.CZ

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Španělsku neomezeně velel od roku 1939, nyní, ve večerním čase 20. listopadu 1975 umírá. Francisco Franco je klidný. Pečlivě, dlouhých šest let předával moc monarchovi Juanu Carlosovi I. Franco věřil, že král půjde v jeho šlépějích, že Španělsko bude nadále katolickou diktaturou. Franco, pohřbený v posvátném Údolí padlých, se bude muset obracet v hrobě.

Už milion Čechů používá v televizi „červené tlačítko“

Nestihli jste poslední díl oblíbeného seriálu? Nevadí, prostě si ho v televizoru pustíte ze záznamu. Mezi Čechy je čím dál populárnější sledovat televizní programy nikoliv v reálném čase, ale až zpětně. 

Romové jen kradli, Ukrajinci při tom i vraždili: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 20. a 21. listopadu 2017.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT