Ačokča, někdy nazývaná také jako korila nebo mexická okurka, je popínavá rostlina, která se může vyšplhat do výšky až šesti metrů. Díky své neobyčejné plodnosti se uplatní na malých záhoncích, kam se běžné zeleniny moc nevejde. Oproti okurkám má ačokča tu výhodu, že nebývá napadána plísněmi - v našich podmínkách zatím nenašla zhoubného nepřítele. Vysévá se v květnu přímo ze semínek na slunné stanoviště a potřebuje hodně vláhy, aby plodila.

Zasyrova ačokča chutná podobně jako okurka, pečená připomíná spíš papriku. Tmavá semínka jsou hodně tvrdá, před zpracováním je odstraňujeme. Plody dorůstají až 20 centimetrů, sklízejí se však dříve, než zcela dozrají. Mladé plody jsou vhodné na nakládání nebo do zeleninových salátů - u 4-5 cm lusků nemusíme vydlabávat semínka, protože jsou ještě světlá a nezralá. Větší plody se často plní jako papriky a zapékají. Vynikající budou i v leču.

Kromě klasické náplně z mletého masa a rýže můžete zaexperimentovat s různými druhy sýrů. Výborná je například strouhaná niva v kombinaci se zakysanou smetanou a čedarem, doplněná čerstvými bylinkami, uplatníte i pomazánkové máslo nebo lučinu spolu se šunkou či opečenou slaninou.

Z blahodárných účinků ačokči na lidské zdraví jmenujme blahodárné působení na krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi, podíl v boji proti cukrovce a v prevenci aterosklerózy. Listy ačokči působí protizánětlivě a přikládají se na oděrky a drobná poranění.