Červená řepa je významným zdrojem důležitých minerálů, především draslíku, hořčíku, železa, zinku, jodu, manganu a selenu. Obsahuje také kyselinu listovou a spoustu vitamínu C a E. Je vysoce zásaditá, a dokáže tak neutralizovat kyselé prostředí v našem těle a bojovat proti virům a bakteriím. Zde je jen základní výčet blahodárných účinků, které má pravidelná konzumace červené řepy na naše zdraví:

  • aktivuje tvorbu červených krvinek a zpevňuje cévní stěny
  • snižuje krevní tlak
  • podporuje činnost žaludku a žlučníku
  • pomáhá vylučovat jedovaté látky z těla
  • zlepšuje zrak
  • uleví při zácpě
  • vrací lesk pleti a vlasům
  • celkově zlepšuje imunitu a chrání tělo před rozvojem nádorových onemocnění
Objevte morušovníky, nenáročné stromy s chutnými plody

Červená řepa navíc není žádnou exotickou superplodinou, za kterou byste v obchodech vysypali celou peněženku. Snadno se pěstuje, daří se jí v jakékoli půdě, poroste dokonce i na jílu. Potřebuje jen kypřit a zpočátku také zalévat. Po sklizni ji můžeme skladovat ve sklepě v přepravce nebo v krabici s pilinami, dlouho vydrží i v lednici.

Červenou řepu můžeme konzumovat syrovou, vařenou i pečenou. Po tepelné úpravě se dá snadno oloupat. Pečená v alobalu si uchová všechny šťávy a dá se nakrájet jen tak jako příloha k masu, případně ji můžete zakápnout olivovým olejem a ochutit česnekem a bylinkami. Syrová nastrouhaná řepa ozvláštní salát ze strouhané mrkve a jablek, k dochucení použijte citrónovou šťávu.

Dip z červené řepyZdroj: Pixabay.com

Z vařené či upečené řepy připravíte také skvělý dip ke grilovanému masu nebo bramborám a hranolkám: řepu nastrouhejte najemno, promíchejte s utřeným česnekem a nastrouhaným zázvorem a ochuťte solí a drcenným pepřem. Přidejte trochu zakysané smetany a citrónové šťávy a nechte hodinu uležet v lednici.

Kozlíček polníček
Kozlíček polníček: Křehký salát plný vitamínů a železa