Zdravá a vyvážená strava je pro lidské tělo prospěšná a přináší spoustu benefitů. Bohužel si spousta lidí pod tímto pojmem představí diety, saláty a neustálé omezování. Jenže takový jídelníček je často nejen nevyvážený a hlavně neudržitelný.

Co je tedy základem zdravého stavování?

Pestrost, dostatečné množství sacharidů, bílkovin, tuků, minerálů a vitamínů, zapomínat by se nemělo ani na probiotika či vlákninu. Poměr prvních třech složek by měl být přibližně: 45–60 procent sacharidů, 15–20 procent bílkovin a 25–30 procent tuků. Právě s nedostatečným příjmem bílkovin mívá velká část populace problém.

Cvrččí moučka obsahuje obrovské množství antioxidantů
Hmyzí džus strčí pomerančový do kapsy. Na cvrčky vsází téměř dvě miliardy lidí

Někdy i malé kroky můžou udělat významnou změnu. Snažte se jíst pravidelně, zkuste třeba nahradit máslo čerstvým sýrem, sladké nápoje naředit vodou, bílé pečivo vyměnit za celozrnné a místo druhého piva si dát například Birell.

Důležité je, abyste si vyloženě neodpírali to, co máte rádi. Spíše hledejte vhodnější alternativy nebo pouze omezte množství toho nezdravého a ke každé porci přidejte trochu ovoce či zeleniny. Pokrmy vám musí chutnat. Jen tak docílíte toho, že u takového jídelníčku vydržíte.

Bolesti břicha byste neměli podceňovat.
Co jíst při střevních zánětech? Vyhněte se smaženému, tučnému a dráždivému jídlu

Dívejte se na složení potravin a zkuste vynechat vysoce zpracované potraviny, které jsou plné jednoduchých cukrů, transmastných kyselin a vysokého obsahu soli, jako jsou například některé polotovary, instantní pokrmy, slané pochutiny nebo sladkosti.

V neposlední řadě je dobré zařadit pravidelný pohyb, který nejen že přispívá k redukci chutí na sladké, ale také napomáhá udržovat naše tělo funkční a v kondici.