„Během spánku můžeme rozlišit několik stadií, která se střídají a několikrát opakují. Hovoříme o architektuře spánku. A právě tu alkohol významně narušuje. Pod vlivem alkoholu tedy možná rychleji usnete, ale kvalita vašeho spánku bude horší než za střízliva. Po vyšších dávkách alkoholu se navíc můžete během noci opakovaně budit kvůli nevolnosti nebo zvýšené potřebě močení, kterou alkohol také způsobuje,“ vysvětluje lékař David Adameček z Centra ambulantních služeb Advaita v Liberci.

Spím, ale neodpočívám

To potvrzují i pijani, kteří si čas od času dopřejí víc než jen lékaři doporučovaná dvě tři deci denně. „Je pravda, že se samotným usnutím problém nemám, ale druhý se cítím méně odpočatá oproti jiným dnům, kdy si dám přes den maximálně jedno dvě piva či skleničku vína,“ svěřila se Veronika Jonášová.

Seriál deníku - Dobrý spánekZdroj: DeníkVelmi podobné je to i v případě cigaret. Nikotin v nich obsažený má stimulační účinky, takže může negativně ovlivnit usínání i průběh celého spánku, který je pak lehčí. „Setkáváme se často s tím, že klienti si stěžují na problémy se spánkem. Při rozvinuté závislosti na alkoholu se lidé probouzejí dříve i kvůli odvykacímu stavu, jehož příznaky potřebují oddálit dalším napitím. Podobně silné kuřáky může probouzet chuť na cigaretu,“ popisuje Adameček.

Paradoxně i člověk, který začne abstinovat nebo končí s kouřením, může mít „trhavý spánek“. „Tyto potíže ovšem nesouvisejí s přímým vlivem návykových látek, ale se změnou životního stylu a psychickými problémy, které se při uzdravování mohou objevit. Pozitivní je, že s dobou abstinence a probíhající úzdravou tyto potíže obvykle ustupují,“ dodává lékař. „Dřív jsem kouřila tak deset cigaret denně s tím, že poslední většinou půl hodinky před ulehnutím. Často jsem měla problémy usnout, převalovala se či se budila uprostřed noci. Nekouřím už tři roky a všechny problémy se spánkem jsou pryč. Jsem ráda, že se mi toho zlozvyku podařilo zbavit,“ uzavírá Jana Vykoukalová z Liberce.