Ke "skalpovacím" nehodám dochází na malých člunech užívaných pro dopravu. Motory jsou totiž na nich kvůli vyvážení umístěné ve střední části a nejsou kryté. Když se lidé s dlouhými vlasy ohnou, aby například ze dna člunu
vybrali vodu, motor snadno jejich vlasy zachytí.

"Pak ztratí skalp a někdy přijdou i o uši a další části obličeje," vysvětlil Luciano Ornelas Chaves z brazilské společnosti plastických chirurgů.

Tento problém nemá jen stát Amapá, ale vůbec celá Amazonie, upozornil Chaves. Jen v Amapá se pohybuje na 30 000 loděk, z nichž jen asi 5000 je úředně evidováno.

Operace obětí těchto nehod je dvoufázová. Při první operaci je na hlavu umístěna protéza pro rozpínání kůže s vlasy. O 60 dní později je pak protéza odstraněna. Celá akce zahrnuje i psychologickou pomoc obětem těchto
neštěstí.

V loňském roce tyto operace absolvovalo 40 zraněných ve státě Pará, kde je jen za první dva měsíce letošního roku registrováno už pět takových nehod.