Vysoký krevní tlak je nemoc:

Zdroj: Youtube

Rizikové dlouhé telefonáty

Překvapující je třeba to, že hovory prostřednictvím mobilního telefonu delší než 30 minut týdně jsou spojeny s 12% zvýšením rizika vysokého krevního tlaku. Vyplynulo to z výzkumu, který byl před nedávnem zveřejněn v časopise European Heart Journal vydávaném Evropskou kardiologickou společností.

Mobilní telefony vyzařují nízkou úroveň radiofrekvenční energii, která je po krátkodobém působení na člověka spojena se zvýšením jeho krevního tlaku. Do britské studie, jež vliv mobilního telefonu na hypertenzi 12 let zkoumala, bylo zahrnuto celkem 212 tisíc dospělých osob ve věku 37 až 73 let, u kterých nebyl naměřen přechozí vysoký tlak.

Nejhorší spojení: genetika a mobil

„Výsledky ukázaly, že ti, kteří užívali mobilní telefon, měli o 7 % vyšší riziko vzniku hypertenze ve srovnání s těmi, kteří mobilní telefony nepoužívali. A u těch, kteří telefonovali nebo přijímali hovory více jak půl hodiny týdně, byla pravděpodobnost nově vzniklého vysokého krevního tlaku dokonce o 12 % vyšší než u těch, kteří telefonovali kratší dobu,“ říká lékařka Eva Kociánová, garantka projektu Srdce v hlavě.

Fotbal jako nástroj ke snižování vysokého krevního tlaku potvrzují i vědecké studie
Hraní fotbalu, nebo užívání viagry? Co nejlépe zabere na vysoký tlak

Ukázalo se také, že pravděpodobnost vzniku vysokého krevního tlaku byla největší u osob s vysokým genetickým rizikem, riziko u nich stouplo o 33 %.

Maximálně hodina týdně

„Samozřejmě by lidé neměli úplně přestat telefonovat, ale stejně jak u stravovacích návyků, je důležité si říkat: všeho s mírou. Dobré je nehovořit déle než hodinu týdně a dodržovat celkovou prevenci proti vysokému krevnímu tlaku a cholesterolu,“ radí kardioložka Kociánová.

Základem léčby hypertenze je pravidelné domácí monitorování tlaku za pomoci kvalitního tlakoměru
Léčbu vysokého tlaku usnadní tetování. Nahradí tlakoměr i injekce

Její doporučení se týkají především 40 procent naší populace, která má vysoký krevní tlak. Hypertenze je hlavním rizikovým faktorem srdečního infarktu a mozkové mrtvice, a ty patří k nejčastějším příčinám úmrtí.

Pozor na činky

Lidé s vysokým krevním tlakem si musejí dát pozor také při výběru sportovní aktivity. I když je pohyb důležitou součástí prevence hypertenze i kardiovaskulárních onemocnění, třeba silové sporty pro hypertoniky mohou být nebezpečné.

„Při silových sportech, jako jsou třeba vzpírání nebo kulturistika, mohou být svalové cévy při zátěži stlačené a po dobu zátěže dochází k významnému zvýšení systémového krevního tlaku,“ upozorňuje Petra Vysočanová z Interní kardiologické kliniky Fakultní nemocnice Brno.

Roztáhněte cévy správným pohybem

Vhodnou fyzickou aktivitou při potížích s tlakem je hlavně chůze, ale mohou to být i jízda na kole, plavání, kolektivní míčové sporty nebo jóga. I když při sportu srdce pracuje s vyšší zátěží, pracuje proti menšímu odporu, protože se cévy v takto pracujících svalech roztahují.

Pacientům se srdečními obtížemi trvá dny i týdny, než navštíví lékaře. Správně si nevysvětlí své příznaky. Shutterstock
Bušení srdce mají podle babských rad léčit kašel a slzy. Co na to kardiologové?

Silové sporty přesto nemusí být u hypertoniků úplně zatracovány. „I tady lze najít pro rekreačního sportovce vhodnou cestu po poradě s jeho ošetřujícím lékařem, za předpokladu dobré kontroly krevního tlaku. Pokud si pacient není jistý svojí tolerancí fyzické aktivity, nebo mívá při zátěži potíže, je možné ověřit kontrolu krevního tlaku a toleranci zátěže například zátěžovým testem,“ vysvětluje doktorka Vysočanová.

Rychlé hubnutí tělo stresuje

Jestliže se člověk rozhodne, že shodí nadbytečná kila, a tím třeba i sníží svůj krevní tlak a omezí další rizika cévních příhod, je to správná cesta. Má to ovšem jedno „ale“. Dotyčný nesmí nasadit přísnou dietu, při které hubne moc rychle. Taková dieta ostatně není dlouhodobě udržitelná a po jejím ukončení se kila rychle vrátí zpět.

Při DASH dietě si lze náramně pochutnat.
Dieta na snížení tlaku DASH. Omezíte sodík, budete zdravější a navíc zhubnete

Jojo efekty, především opakované, tělo nesmírně zatěžují. Mnohem větším problémem ale je, že rychlá ztráta hmotnosti zapříčiní nerovnováhu látek v našem těle a může nastat proces zvaný oxidační stres.

Vznikají kyslíkové radikály

„Oxidační stres probíhá v těle každého z nás, spoluúčastní se na stárnutí organismu a na vzniku mnoha závažných chorob. Ačkoli naše tělo k životu kyslík potřebuje, při mnoha chemických reakcích probíhajících v těle z něj mohou vzniknout toxické kyslíkaté sloučeniny, takzvané kyslíkové radikály,“ vysvětluje doktorka Vysočanová.

Vysoký krevní tlak nemusí trápit jen starší lidi, kteří žili nezdravě
Vysoký krevní tlak se může objevit i u dětí. Bývá předzvěstí vážnější nemoci

Radiály se uvolňují v těle v momentě, kdy se stresujeme, přetěžujeme, jsme vyčerpaní, pohybujeme se ve znečištěném prostředí nebo například konzumujeme potraviny obsahující konzervanty.

Oxidační stres cévám vadí

Naše tělo se sice dokáže přizpůsobit a mnohé nerovnováhy vyrovnat, což se týká i volných radikálů. Ty se snaží neutralizovat pomocí antioxidantů.

„Ale když trvá oxidační stres příliš dlouho, objeví se různé chronické nemoci zánětlivého charakteru, nebo se to projeví jinak – únavou, depresí či třeba zhoršením kardiovaskulárních potíží, aterosklerózou a také vzestupem krevního tlaku,“ dodává lékařka. Hubnout je tedy třeba pomalu, zdravě a udržitelně.

Jak si měřit krevní tlak:

Nejvyšší šanci na správnou léčbu hypertenze a na delší budoucnost bez závažné nemoci mají ti, kteří se naučí měřit krevní tlak správně doma. „Podmínkou je používat validovaný tonometr v bezchybném technickém stavu, vybavený ideálně Intelli manžetou, která dobře padne na paži a odstraňuje chyby při nesprávném umístění proti tepně. Důležitá je správná technika měření, a dodržení klidových podmínek při dvou následujících měřeních ráno a při dvou večer. V průběhu dne se měřit nemusíte,“ radí kardioložka Eva Kociánová. Podrobné rady najdete na www.krevnitlak.cz.