Tvrdívá se, že člověk by měl zařazovat do svého jídelníčku pouze to, co se tradičně pěstuje v zeměpisné šířce, kde žije. Vzhledem k tomu, že lidský organismus se se změnami vypořádává až tři sta let, můžeme brambory klidně pokládat za své. U nás se totiž začaly pěstovat v 17. století – nejprve v klášterních a šlechtických zahradách jako pozoruhodná vzácnost.

Díky bramborům rosteme

Středně velká brambora má pouhých sto kalorií a přitom dosti vitaminu C, vitaminy řady B, také draslík, hořčík, fosfor a užitečné množství vápníku. Proto brambory nemají chybět v jídelníčku dětí, ideálně ve spojení s dalšími potravinami bohatými na vápník – třeba v kombinaci s jogurtem, kysanou smetanou anebo s tvarohem.

„Obecná výživová doporučení říkají, že brambory bychom měli jíst denně. Když jsme vytvářeli jídelníčky, tak pokud přílohu oběda tvořila rýže, doplňoval se jídelníček o bramborovou polévku anebo o česnekovou polévku s bramborami. Anebo byly brambory zakomponovány do večeře,“ říká nutriční terapeutka Dagmar Černá.

Ostatně v okamžiku, kdy se začíná s přikrmováním batolat, která by měla být kojené nejméně do půl roku svého věku, na pořad se dostává nejprve mrkev a vzápětí právě brambory.

„Maminkám doporučuji nepřipravovat kaše, ale spíše brambůrky mačkat, aby si děti pomalu zvykaly na kousky ve stravě,“ doplňuje Dagmar Černá, která působí ve vsetínské pobočce Státního zdravotního ústavu.

Vyzkoušejte batáty

Když oloupete hlízy povíjnice jedlé z čeledi svlačcovitých, jež se mimochodem vyznačuje zajímavými květy, odhalíte oranžovou dužinu. Batáty můžete vařit v páře, udělat z nich kaši anebo je upéci. Ať je připravíte na jakýkoliv způsob, zachovají si svoji nasládlou chuť. Je zajímavá, nikoli nepříjemná. Batáty jsou ještě zdravější než brambory klasické.

Zůstanete-li ale věrni léta vám známým hlízám, měli byste vědět, že od roku 2005 platí směrnice Evropské unie, která rozlišuje brambory na nové, rané a konzumní. Nové se v EU prodávají v roce sklizně již od 1. ledna do 15. května, z čehož vyplývá, že pocházejí výhradně z dovozu (třeba z Izraele).

Rané brambory se sklízejí v období mezi 16. květnem a 30. červnem. Brambory pro letní, podzimní i zimní konzumaci se logicky nazývají konzumní a jejich sběr začíná 1. července. Zejména na podzim a v zimě musíte ovšem brambory pečlivě vybírat – rozhodně se vyhněte hlízám poškozeným a nakupujte jen ty zdravé, čisté a suché.

„Tím, jak brambory klíčí k jaru, jejich obsah vitaminu C, tak i ostatních živin, klesá. Tyto brambory se navíc technologicky špatně připravují. Vitamin C se ztrácí především varem, takže brambory by se měly oloupat a okamžitě vkládat do vařící vody. Není vhodné je nechávat ležet na kuchyňské lince, anebo je vkládat do studené vody. A také je třeba brambory co nejméně krájet,“ zdůrazňuje nutriční terapeutka Dagmar Černá.

Správně děláte, pokud brambory vaříte v páře. Uchovají si tak nejvíce živin. I v tomto případě je ale v zimě musíte důkladně zbavit všech oček signalizujících klíčení, a tedy také přítomnost nezdravého solaninu.

Děti a hranolky

Do deseti let děti rostou stejnoměrně, pak ale ve skocích. Dívky obvykle mezi jedenáctým a patnáctým rokem, chlapci mezi třináctým a šestnáctým rokem. V těchto obdobích většinou nevystačí s obvyklými pěti porcemi jídla denně. Někteří kluci, dospívající v muže, takových porcí zkonzumují dokonce až dvanáct. Dobré je, pokud je rodiče přitom odnaučí milovat brambory především v podobě hranolků z řetězců rychlého občerstvení.

„Děti preferují především mastnost a křupavost hranolků. Doma bychom jim ale měli nabízet hranolky připravené v troubě na pečícím papíru, anebo hranolky částečně předsmažené a dopečené na sucho, které obsahují méně tuku. Mnohé na to přistoupí. Vidím to doma – dceři je devět let. Když byla malá, tak o hranolky žadonila a dneska se jich už ani nedotkne,“ dodává Dagmar Černá. Nejhorší jsou pak hranolky s oblíbenou, ale vysoce kalorickou, tatarskou omáčkou nebo s kečupem.

Bramborové inspirace (rozpisy jsou na čtyři porce)

PEČENÉ BRAMBORY S NÁPLNÍ

4 velké brambory, 1 lžíce slunečnicového oleje

NÁPLŇ Z TUŇÁKA (1 konzerva tuňáka ve vlastní šťávě, 1 menší konzerva kukuřice (možno použít také kukuřici rozmraženou), 4 lžíce zakysané smetany, 2 lžíce nakrájené pažitky, Špetka soli a pepře

NÁPLŇ S OLIVAMI (1 hlavička česneku, 2 lžíce nasekané bazalky, 300 gramů cherry rajčat, pokrájených na čtvrtky, 100 gramů oliv pokrájených, na kostičky 1 lžíce olivového oleje, 1 lžíce strouhaného parmezánu

Postup: Horkovzdušnou troubu předehřejete na 180 stupňů Celsia a vložíte do ní dobře vydrhnuté a osušené brambory, které položíte na plech pokrytý papírem na pečení. Brambory potřete slunečnicovým olejem a pečete asi jednu hodinu. Mezitím si připravíte náplň – v případě tuňákové obsah konzervy scedíte a vidličkou tuňáka rozdělíte na menší kousky. Ty pak společně s okapanou kukuřicí v misce smícháte se zakysanou smetanou, ochucenou solí a pepřem. Touto směsí naplníte upečené a vychladlé brambory, které jste podélně nakrojili a vydlabali v nich důlek.

V případě náplně z oliv a rajčat pečete s brambory i hlavičku česneku. Když je česnek upečený, stroužky rozmačkáte a dobře promícháte s pokrájenými olivami, rajčaty, nasekanou bazalkou a lžící olivového oleje. Vzniklou směsí naplníte upečené rozkrojené brambory, posypete je parmezánem a ještě chvíli zapečete, aby se sýr roztavil.


BRAMBOROVÉ PLACIČKY S RAJČATOVOU OMÁČKOU

Ingredience: 800 gramů brambor, 150 gramů hladké mouky, 50 gramů másla, 4 až 5 lžic mléka, 3 lžíce celého kmínu, 2 lžíce másla

RAJČATOVÁ OMÁČKA (250 gramů husté šťávy z pasírovaných rajčat, 100 gramů zakysané smetany, 1 lžíce nasekané pažitky

Postup: Oloupané a na kostičky pokrájené brambory vaříte v osolené vodě, až změknou. Po scezení je ještě horké prolisujete. Když zchladnou, přidáte mléko, máslo a mouku a vypracujete těsto, z něhož vytvarujete 12 placiček. Položíte je na plech s pečicím papírem, pokmínujete je a vložíte do horkovzdušné trouby předehřáté na 180 stupňů Celsia. Po třiceti minutách jsou hotové a pěkně křupavé. Mezitím vložíte do hrnce propasírovaná rajčata a prohřejete je. Pak přidáte kysanou smetanu, zamícháte, ještě jednou omáčku prohřejete a dochutíte nasekanou pažitkou.

BRAMBORY PO INDICKU

Ingredience: 500 gramů malých brambor, 250 gramů fazolových lusků, 1 lžíce másla, 3 lžíce slunečnicového oleje, 1 malá zelená chilli paprička, 1 stroužek česneku, po 1/2 lžičkách římského kmínu a kurkumy, 1/3 lžičky koření gram masala

Postup: Brambory neloupete, ale očistíte kartáčkem, usušíte a pokrájíte na silnější plátky. Fazolové lusky (čerstvé anebo rozmražené) nakrájíte na třetiny. Na pánvi s rozehřátým máslem a olejem půl minuty pražíte prolisovaný česnek s kořením a chilli papričkou. Pak přidáte brambory, které opékáte za stálého míchání. Nakonec k bramborům vložíte lusky, pánev přikryjete a její obsah dusíte na mírném ohni asi dvacet minut.

BATÁTY UPEČENÉ S GRILOVANÝM KUŘETEM

Ingredience: 800 gramů batátů, 1/2 grilovaného kuřete, 250 gramů pórku, 1 malá konzerva kukuřice, 2 lžíce slunečnicového oleje, 1 lžička sladké papriky, 8 sušených rajčat naložených v oleji

Postup: Oloupané a na kostky nakrájené batáty povaříte čtyři minuty ve vodě, pak přidáte na kolečka pokrájený pórek a vaříte další minutu. Necháte okapat a přendáte na teflonovou pánev s rozpáleným olejem, kde restujete na mírném ohni pět minut. Pak k batátům a pórku vložíte kuře, které jste vykostili a nakrájeli, a přidáte i pokrájená rajčata a okapanou kukuřici. Směs ochutíte sladkou červenou paprikou a vše pečete dalších pět minut.

K batátům s kuřetem si můžete připravit jogurtovou omáčku a to ze, 175 gramů neochuceného jogurtu, který smícháte s rozdrceným stroužkem česneku a s polovinou lžičky sladké papriky.