Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bolesti krku a šíje: stav zhoršují extrémní polohy i duševní problémy

Nevhodné držení těla, zatěžování, málo pohybu… To jsou hlavní příčiny bolesti či tuhosti krční páteře. Víte, jak tomu předcházet?

26.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Pocit tuhé šíje a svalů okolo krku, nebo dokonce bolesti hlavy zažívá občas téměř každý, kdo tráví denně hodiny u počítače. A není divu. Dlouhým sezením, stáním a hrbením se páteř dostává do nepřirozené polohy a je přetěžována. Snad nejhůř trpí krční páteř, která je nejpohyblivější, ale také nejvíce namáhanou částí celé páteře. Na první dva obratle totiž nasedá hlava.

Přetížení svalů

Pokud často sedíme nebo stojíme, páteř není ve fyziologické poloze a dochází k takzvané flekční statické zátěži. Ta přispívá k přetížení páteře, přesněji jejích povrchových svalů (trapézů) a k ochabnutí těch hlubokých (především horních a dolních fixátorů lopatek). Výsledkem těchto stereotypů je pak zvednuté držení ramen, které jde ruku v ruce s bolestmi krční páteře, hlavy, častými blokádami, či dokonce bolestmi ramenních kloubů a brněním horních končetin.

Opakované nesprávné držení těla, mnohdy až do extrémních poloh (například svírání telefonního sluchátka mezi uchem a ramenem), může vést až k chronicky zvýšenému svalovému napětí, které vede k bolestem hlavy, migrénám, závratím, sníženému prokrvování ve vnitřním uchu či k poruchám rovnováhy. Za chronicky zvýšené napětí ve svalech ale může třeba i špatný duševní stav v důsledku velkého stresu.

Správný spánek

Za ztuhlou šíji mohou částečně i špatné spací návyky. Problémy přitom mohou pramenit jak ze špatné matrace či polštáře, tak i z nevhodné polohy při spánku.

Svalová rovnováha
- Bradu je potřeba tlačit dozadu.
- Šíji je vhodné natahovat směrem nahoru.
- Ramena tlačte naopak dolů.
- Zkrácené svaly natahujte a uvolňujte – snížíte tím napětí ve svalech, ty změknou a stanou se ohebnějšími.
- Přetěžované svaly (ty které jsou křečovitě sevřeny) posilujte například proti nějaké překážce (proti vlastní ruce nebo předmětu).

Správná matrace by proto měla být jednodílná, pružná a zároveň by měla být tělu oporou – neměly by se do ní bořit pánev, ramena ani hlava. Vhodné jsou takové matrace, které při pohybu a otáčení těla nepovolují (latexové, popřípadě z pěnové hmoty).

Krční páteři neprospívají příliš měkké či velké polštáře. Hlava by měla spočívat na malém a pevném polštáři, který bude dobrou oporou krku a šíji.

Mnohé z těch, které podpírají šíji, jsou navíc vybaveny válečkem pro krční páteř. Polštář by měl být tak vysoký, aby byla krční a hrudní páteř v jedné linii. To platí pro spaní v poloze na zádech i na boku.

Pro páteř nejméně vhodné je spaní na břiše. Tato poloha se nedoporučuje, neboť je při ní páteř nesprávně prohnutá a šíje se musí přetáčet, aby hlava mohla ležet na boku. To může vést až ke křečovitému sevření ramenních svalů a pocitům ztuhlé šíje po probuzení. Rad na protažení ztuhlé šíje a krku či na posílení správných svalů je vcelku dost a cvičení zvládnou i ti, kteří tráví většinu dne u kancelářského stolu (pozitivního efektu lze dosáhnout už jen správným, tedy hlubokým dýcháním).

Účinné cviky na odstranění napětí krku a šíje jsou například hluboké úklony do stran s pomocí rukou, tlačení hlavy na sepnuté ruce v týlu či opakované zvedání a padání ramen nebo jejich kroužení.

Vyzkoušejte akupresuru

Mnohdy ale nestačí jen protáhnout krk. Za ztuhlou šíji mohou často ztuhlé svaly hlavy a obličeje, které je proto potřeba uvolňovat.
Účinným řešením je masáž pomocí prstů či akupresura, jež pomáhá uvolnit napětí a rozproudit krev v místech ochromení.

Při provádění tlakové masáže bodů platí, že by člověk měl zřetelně cítit tlak, ale ne bolest. Důležité akupresurní body se na šíji nacházejí po stranách báze lebky a vpravo i vlevo od krční páteře, přičemž účinků akupresury se dosahuje při stisknutí každého z nich zhruba po dobu třiceti sekund. Pomáhají jak při ranních bolestech šíje, tak i při bolestech hlavy, únavových jevech či oslabené schopnosti soustředění.

Ztuhnutí krku a šíje však lze stejně dobře předcházet. Například tím, že budete myslet na správný postoj a držení hlavy, která by neměla být příliš často skloněná dopředu ani zakloněná dozadu.

Jak se vyhnout potížím
- Po celý den se snažte držet tělo vzpřímeně – hlava by neměla být příliš často skloněná ani zakloněná.
- Při čtení, jízdě autem a ručních pracích si opřete hlavu dozadu a kromě toho si dopřejte dostatečné množství přestávek.
- Při čtení je vhodné používat podpěru pro knihu.
- K psaní je ideální šikmý pult, který umístíte na desku psacího stolu.
- Monitor počítače by měl být umístěn do výšky očí nebo o něco níže. Podobně to platí i pro televizor.
- Při jízdě na kole by měla být řídítka namontována tak vysoko, aby celá páteř, zvláště šíje, mohla být rovná.
- Při chození a běhání by měl pohled směřovat dopředu, brada by neměla směřovat nahoru, nýbrž spíše mírně dolů.
- Nevhodné je plavání stylem prsa s vysoko zvednutou hlavou. Vhodnější je zanořovat hlavu pod vodu, nebo raději plavat na zádech.
- Vyvarujte se prudkých otáčivých pohybů hlavy, nevystavujte šíji průvanu (například v autě), vyhýbejte se práci nad hlavou.

Lenka Vašková

Autor: Redakce

26.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pohřeb Adolfa Klepše
AKTUALIZOVÁNO
1 8

Lidé se loučili s náčelníkem krkonošské Horské služby Adolfem Klepšem

Tomio Okamura
AKTUALIZOVÁNO
12 11

Na Facebooku má nejvíce fanoušků Okamura. Nejaktivnější je KSČM

Pánové, končíme! Lidé protestovali před Hradem proti Zemanovi a Babišovi

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem "Pánové, končíme!", která se dnes večer konala před Pražským hradem. Její účastníci zpola zaplnili prostranství před arcibiskupským palácem.

AKTUALIZOVÁNO

Havajský soud zablokoval další Trumpův protiimigrační dekret

Federální soud v Honolulu na Havaji dnes zablokoval zářijový protiimigrační dekret prezidenta Spojených států Donalda Trumpa. Dekret zakazoval vydávání přistěhovaleckých víz občanům osmi států. Soud vydal své rozhodnutí jen několik hodin před tím, než mělo o půlnoci místního času prezidentské nařízení vstoupit v platnost.  

Nechci vládnout s bývalým agentem StB a podvodníkem. Svoboda rezignoval

Volby v Libereckém kraji přišly o výraznou osobnost. Druhého místa na kandidátce KDU-ČSL se v úterý vzdal Kamil Jan Svoboda. Zároveň rezignoval na funkce předsedy městského výboru KDU-ČSL v Liberci a člena Krajského výboru KDU-ČSL v Libereckém kraji.

Sebevražední atentátníci z hnutí Tálibán zabili v Afghánistánu 74 lidí

Islamisté z hnutí Tálibán při úterních útocích v několika provinciích Afghánistánu zabili přes sedmdesát lidí a necelé dvě stovky jich zranili. Útočníci se zaměřili hlavně na policejní areály a vládní zařízení. Nejhorší bilanci má přepadení policejního komplexu ve městě Gardez na jihovýchodě země. Podle vládních činitelů při masakru zahynulo také nejméně dvacet civilistů a asi 110 jich bylo zraněno. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení