Balon je z jedné strany rovný, z druhé nafouknutý. To je bosu, jehož název pochází z anglického both sides up – obě strany nahoru. Je určený především k posilování trupu a páteře, při kterém je potřeba zapojit hluboký stabilizační systém neboli core. Pevný svalový korzet je velmi důležitý, chrání naši páteř a je základem veškeré výkonnosti. Má i vliv na pohlavní funkce a zabraňuje inkontinenci.

Balancování pro zdraví

Udržet se na polovině balonu není nic jednoduchého, ale právě to je princip cvičení. Nudit vás rozhodně nebude, zábavné je už pouhé udržování rovnováhy. Tělo se musí vypořádat s nestabilní základnou, což je nafouknutá část balonu, a zároveň musí zapojovat nejen ty svaly, které vědomě ovládáte, ale i ty, o kterých možná ani nevíte. Tím myslíme hluboké kosterní a další svaly, které jsou důležité pro správné držení těla, nicméně rády ochabují při pohodlném životním stylu.

Pokud chcete na bosu zkusit i další cviky, nezaškodí je předem natrénovat na podložce. Provádějte je plynule bez hmitání, ve stanovém rozsahu a s pravidelným dýcháním. Jelikož se při cvičení používají obě strany bosu, můžete na vypouklé části zkoušet sedy-lehy nebo sklapovačky a na ploché zase cvičit kliky nebo výpady. Ale i samotným ležením na zádech přes bosu si skvěle protáhnete páteř a svaly kolem ní. Umožní vám také zvládnout desítky strečinkových cviků pro efektivní protažení těla.

Komu je půlmíč určen?

Těm, kteří si chtějí rozšířit repertoár při tréninku. Nejen profesionálním sportovcům, ale všem, kteří začínají s cvičením a chtějí se zaměřit na celé tělo. Ačkoli je bosu v nabídce e-shopů zaměřených na domácí posilování, osobní trenér Stefan z Kliniky China Care koupi nedoporučuje. „Pokud si profesionální sportovci potřebují vylepšit rovnováhu, je ideální, nicméně pro normálního člověka na doma je zbytečný. Ne každý totiž dokáže sám bez kontroly správně držet tělo tak, jak je potřeba. Tuto pomůcku bych doporučil hlavně fyzioterapeutům a vrcholovým sportovcům,“ radí.

Zázračné cvičení Pilates:

I proto by na něm neměl cvičit ten, kdo neumí kontrolovat správné postavení těla při cviku. „Určitě bych ho nedoporučil začátečníkům. Hrozí totiž změna pohybových stereotypů, která může vést k chronickým bolestem pohybového aparátu, v horším případě i ke zranění. Raději než na bosu by měli začít cvičit na pevné podložce. Zaměřil bych se na pevné správně vedené pohyby na zemi se správně nastaveným tělem,“ radí osobní trenér s tím, že používat bosu doporučuje pouze pod dohledem profesionála.

Balon na židli

Jestli sedíte celý den u počítače, dejte si na židli menší balanční podložku nebo si sedněte na malý balon, který je částečně vyfouklý. Drobnými pohyby budete donuceni udržovat rovnováhu a ulevíte svým zádům. Neseďte na něm celý den, maximálně po půl hodině.