Pro děti je snídaně velmi důležitá. Nejenže dodá energii potřebnou na celé dopoledne, ale zároveň je tento pravidelný rituál základem pro správné stravovací návyky v dospělosti. Děti se také často "opičí" po rodičích, proto se nedivte, když jíte ve spěchu nebo vůbec, že vašemu potomkovi chybí vzor.

Snídaně by měla tvořit 20 až 25 procent z celodenního příjmu energie. Tělo po "prohladovělé" noci potřebuje doplnit zásoby pro správné fungování. Přestože dítě ve spánku nevytváří aktivní energii pohybem, potřebuje zdroje pro zachování funkce vnitřních orgánů, na udržení tělesné teploty, dechu, srdeční akce apod. (takzvaný bazální metabolismus).

Děti, které pravidelně snídají, nemají potřebu se přejídat v odpoledních hodinách, a zabraňují tak obezitě. S tou se potýká kolem třinácti procent českých dětí ve věku šest až deset let. Velká část z nich si neshozená kila nese i do dospělosti, a jak je známo, nadváha je častou příčinou kardiovaskulárních onemocnění a dalších zdravotních problémů.

"Je prokázáno, že školáci, kteří pravidelně a zdravě snídají, snižují riziko vzniku obezity, a navíc se při učení mnohem lépe soustředí. Snídaně může být vydatnější a v případě, že má správný poměr sacharidů, bílkovin a tuků, funguje jako hodnotný startér organismu. Cereálie obecně patří mezi vhodnou snídani pro děti," uvedl doktor Pavel Suchánek z Institutu dietologie a výživy.

Jaké cereálie kupovat?

Rodiče by však měli dávat pozor, jaké snídaňové cereálie nakupují. Mnoho výrobků je totiž doslova přesolených.

"Některé lupínky, i když jsou sladké, paradoxně obsahují hodně soli. Průměrná denní dávka soli u dospělého by měla být podle Světové zdravotnické organizace (WHO) do 5 gramů, což je asi jedna čajová lžička. U dětí je to ještě mnohem méně. Je proto důležité hledat na obalu výrobky, které obsahují minimum soli, a naopak poskytují tělu vlákninu, vitaminy a minerální látky, které jsou nebytné pro správný růst," řekl Suchánek.

Například kukuřičné lupínky Kellogg's, které jsou teď k dostání v Česku, obsahují v dávce 30 gramů jen 0,38 gramu soli, což je optimální množství proto, aby nebyla překročena denní dávka. Kellogg's navíc obsahují vitaminy a minerály, jako jsou niacin, železo, vitamin B6, vitamin B2 (riboflavin), vitamin B1 (thiamin), kyselina listová, vitamin D a vitamin B12.

Děti mají nejvíc v oblibě cereálie s čokoládovou příchutí. K snídani stačí velkému školákovi třicetigramová porce zalitá sklenicí mléka, u mladších dětí je to pochopitelně méně. Nezapomeňte, že snídat by děti měly maximálně do 1,5 hodiny po probuzení a ke každému jídlu by měly mít připraveno dostatek tekutin.

"Absolutně nevhodné je podávat dětem k snídani některé ze snídaní dospělých, například smažená vajíčka se slaninou, jakékoli uzeniny nebo trvanlivé sladké pečivo," dodal Suchánek. Takové snídaně, které jsou typickým snídaňovým jídelníčkem dospělých, obsahují příliš mnoho soli, jednoduchých cukrů nebo nevhodných jak nasycených, tak ztužených tuků.