Deník

Čeští vědci patentovali nový způsob léčby rakoviny hlavy a krku

Čeští vědci patentovali nový způsob biologické léčby zhoubného nádoru hlavy a krku. Řekl to přednosta Anatomického ústavu první lékařské fakulty Univerzity Karlovy Karel Smetana. Tento typ nádoru není sice sice častý, ale obtížně se léčí. Pacientovi se musí chirurgicky odstranit rozsáhlé části obličeje a krku, což ho těžce poznamená. Nová léčba by se do praxe mohla dostat za deset až 15 let, pokud účinnost a bezpečnost potvrdí klinické studie.

4.7.2014

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/David Taneček

„Pokud bychom byli úspěšní, pak by vývoj, testování a schválení nové léčby trval minimálně deset až 15 let," řekl profesor Smetana. Patent získal tým vědců jeho ústavu, klinik ORL a chirurgie hlavy a krku, čelistní a obličejové chirurgie krku a Ústavu molekulární genetiky Akademie věd.

Vědci objevili, že růst tzv. dlaždicového karcinomu kromě nádorových buněk ovlivňují nenádorové buňky v jeho okolí, a to zejména fibroblasty, tedy buňky vazivové tkáně. Dále zjistili, které geny se podílejí na výměně informací mezi fibroblasty a nádorovými buňkami. Přišli na to, že produkty těchto genů je možné zablokovat, a tak potlačit tu činnost fibroblastů, která podporuje růst nádoru.

Vědci předpokládají, že léčba založená na tomto mechanismu zpomalí, případně i zastaví nádor. Po pokusech na tkáňových kulturách připravili dva návrhy na možnou biologickou léčbu, kterou si nechali patentovat.

„Výzkum bylo možno provést díky nezištnému souhlasu více než stovky pacientů kliniky ORL a chirurgie hlavy a krku, kteří poskytli s povolením etické komise vzorky tkání. Takto velký soubor je i v mezinárodním měřítku významný," uvedl Smetana.

Tým nyní ve spolupráci s lékaři kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice začal hledat podobné mechanismy u zhoubného kožního melanomu. Nové poznatky se pravděpodobně dají využít při hojení ran. V konečné fázi by to mohlo znamenat, že objasnění mezibuněčných kooperací v nádorech přispěje i k léčbě chronických poranění.

4.7.2014 VSTUP DO DISKUSE

Calamity Jane

Calamity Jane: Zrod slavné pistolnice

Herec a bývalý politik Milan Kňažko.

Politikou se dnes bavím, když už si ten cirkus platíme, říká herec Kňažko

Výstaviště ukazuje krásu minerálů z celého světa. Děti se naučí poznávat fosilie

Minerály z Pákistánu, Peru nebo třeba Mexika si nadšenci tento víkend prohlížejí na brněnském výstavišti. V pavilonu B začala v sobotu výstava Minerály Brno.

Jak dlouho trvá převod a na co si dát pozor

Důvody pro koupi či prodej domu mohou být různé. Na straně prodávající to může být potřeba likvidních prostředků či touha po lepším bydlení, na straně kupující se může jednat o čistě investiční počin, ve většině případů je nicméně koupě domu uskutečňována za účelem zajištění bytové potřeby rodiny. Pro obě strany je zásadní vědět, jak bude transakce dlouho trvat a s jak velkou časovou rezervou počítat.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

Posádka ztracené argentinské ponorky zkusila navázat spojení

Posádka pohřešované argentinské ponorky, která se minulý týden ztratila v Atlantiku při cestě na svou domovskou základnu, se v sobotu poprvé od zmizení ponorky ozvala. Podle argentinského ministerstva obrany vyslala celkem sedm signálů v délce čtyř až 36 vteřin.