Deník

Čeští vědci přispěli k mezinárodnímu výzkumu inzulinu

Tým českých vědců z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd (AV ČR) přispěl k poznání, jak reaguje inzulin se svým buněčným receptorem. Výsledek základního výzkumu by mohl v budoucnu přispět k vývoji nových léčiv a léčbě cukrovky. Češi spolupracovali s laboratořemi z USA, Velké Británie a Austrálie.

14.1.2013

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Klíčové výzkumy se odehrály v australských laboratořích, kde se uskutečnily krystalizační pokusy s inzulinem a jeho receptorem. Český tým pro Australany dodal vysoce aktivní pozměněné inzuliny, na jejichž vývoji pracoval několik let.

„Pomohli jsme vytvořit podpůrná data a je to skvělé. Pohled, jak se inzulin váže na receptor, nám pomůže v navrhování nových účinných inzulinů. Ty by mohly ještě lépe pomáhat pacientům než inzulin přirozený," řekl vedoucí vědeckého týmu Jiří Jiráček.

Právě pro vývoj nových léčiv proti cukrovce je důležité pochopit, jak na sebe vzájemně působí inzulin a jeho receptor na povrchu buněk. Za celé minulé století se tento proces nepodařilo objasnit. Tento problém se nyní vyřešil právě díky krystalografii, uvedl Jiráček.

350 milionů diabetiků

Cukrovka je chronické onemocnění způsobené nedostatkem přirozeného inzulinu v těle. Někteří pacienti trpící cukrovkou se léčí podáním inzulinu. Cukrovka je stále vážnějším celosvětovým problémem. Odhaduje se, že v roce 2011 dosáhl počet světových diabetiků 350 miliónů. Očekává se, že za 20 let jich bude 550 milionů. V Česku se před rokem léčilo přes 825.000 lidí.

Inzulin patří k nejdůležitějším hormonům a v lidském těle vzniká ve slinivce břišní. Má mnoho životně důležitých funkcí, například umožňuje vstup glukózy (cukru) z krve do buněk lidského těla. Na povrchu buňky se inzulin musí navázat na receptor. To spustí kaskádu signálů, která nakonec končí tím, že buňka umožní glukóze vstoupit. Glukózu buňka dále zpracovává. Interakce inzulinu s receptorem je klíčová pro fungování celého tohoto procesu, poznamenal Jiráček.

Pozměněné inzuliny

Australský tým Michaela C. Lawrence, který připravil receptor inzulinu, se dozvěděl o českých vědcích díky článku v zahraničním časopise, kde v roce 2010 publikovali výsledky své práce. Před dvěma lety je Lawrence, jenž se výzkumem inzulinu zabýval již od roku 1991, kontaktoval s nabídkou spolupráce. Češi dodali Australanům své vysoce aktivní pozměněné inzuliny a díky tomu přispěli k úspěšnému dokončení výzkumu.

14.1.2013 VSTUP DO DISKUSE

Mráz na podzim. Ilustrační foto.

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Výstaviště ukazuje krásu minerálů z celého světa. Děti se naučí poznávat fosilie

Minerály z Pákistánu, Peru nebo třeba Mexika si nadšenci tento víkend prohlížejí na brněnském výstavišti. V pavilonu B začala v sobotu výstava Minerály Brno.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.