Bikram jóga se cvičí ve speciálním sále, ve kterém se teplota drží mezi 40 až 42 °C a vlhkost kolem 40 procent. Využívá 26 cvičebních poloh a dvě techniky dýchání z klasické jógy. Proč se cvičí v teple?

Tělo se díky němu stává mnohem pružnější, zrychluje se srdeční tep a dochází ke zlepšení krevního oběhu a tím k okysličení celého organismu. Jde tedy zároveň i o kardiovaskulární cvičení. Teplo navíc otevírá póry a tím čistí pleť. V neposlední řadě stimuluje spalování tuků. Pocením se pak tělo zbavuje jedovatých látek. Někdy se proto bikram józe říká „horká“.

Je to zápřah!

Pokud se rozhodnete utužovat formu tímto druhem cvičení, pak počítejte s tím, že dostanete pořádně do těla. Lekce bikram jógy trvá 90 minut. Díky rychlému střídání cvičebních poloh se zahřejí a protáhnou opravdu všechny svaly a partie těla. Cvičitelka dává pokyny do mikrofonu a neustále povzbuzuje k lepším výkonům. Lekce jsou přizpůsobeny pro začátečníky i pro pokročilé.

Mnohé cvičence na začátku nepříjemně překvapí kombinace vedra a intenzivního cvičení. Propadají pocitu, že lekci nevydrží. Není ale třeba to vzdávat. Pokud se cvičenci udělá špatně, cvičitelka jej nechá v průběhu lekce sednout na zem a odpočinout si. Na teplo si tělo většinou rychle zvykne a v kombinaci se cvičením ho člověk přestane vnímat, někomu dokonce dělá velmi dobře. Další lekce by měla následovat za 24 hodin.

close zoom_in

Hodí se i pro těhotné

Cvičení je vhodné pro všechny věkové kategorie. Doporučuje se i těhotným ženám, které byly zvyklé pravidelně cvičit již před těhotenstvím. Cvičení není vhodné jen pro děti do 13 let a lidi trpící kardiovaskulárními chorobami.

Čím se vybavit

Stačí oblečení, které dobře saje pot. Pro ženy se doporučují legíny nebo kraťasy, tílko či sportovní podprsenka. Mužům stačí plavky nebo šortky. Cvičí se naboso. Dále jsou potřeba 2 ručníky, jeden jako podložka a druhý do sprchy. Chybět nesmí láhev minerálky. Dvě až tři hodiny před lekcí by měl člověk doplňovat tekutiny a nejíst, ovšem na ranní lekce se nemá chodit nalačno! Více na www.bikramyogacb.cz.

Je to hit!

Obliba tohoto cviční celosvětově stoupá a praktikuje ho řada známých osobností, třeba David Beckham, Lady Gaga, Madonna, Sharon Stone a z českých celebrit napříkald Taťána Vilhelmová, Leona Machálková, Tereza Kerndlová nebo Petr Lesák.

Jak cvičení pomáhá

* pročistí lymfatický systém
* zajistí distribuci kyslíku a živin ke každému tělesnému vláknu
* posílí imunitní systém
* stimuluje endokrinní žlázy (s vnitřním vylučováním)
* zvýší kapacitu plic
* posílí srdeční činnost
* zvýší pružnost páteře
* zajistí dostatečné množství maziva v kloubech, posílení kostí, svalů
* detoxikuje organismus
* zlepší krevního oběh
* zklidní mysl, odbourá stres

Zdroj: Šíp plus (jan)