Vitamin D, který je rozpustný v tucích, je nezbytný pro vstřebávání vápníku či fosforu ve střevě. Potřeba je také pro správnou tvorbu kostí.

Jeho nedostatek může mít za následek jejich měknutí, častější infekce nebo rozvoj civilizačních onemocnění. Mohou se i kazit zuby. Vitamin D obsahují třeba játra, máslo, vaječný žloutek, rybí tuk, mléko či obilniny.

Odborníci testovali obsah metabolitu vitaminu D v krvi pětiletých a devítiletých dětí, zohledněný byl jak vytvořený kůží, tak přijatý v potravě či potravinových doplňcích. "Výsledky ukázaly, že během celého roku byla dostatečně zásobena pouze třetina dětí," uvedla Lenka Hanzlíková ze SZÚ.

Zásadní byl zejména nedostatek v zimě a na jaře, kdy měla polovina dětí nedostatečné a více než třetina pod optimální hranicí. Nejvyšší hodnoty naopak naměřili na podzim, kdy se projevilo vyšší vystavení slunečnímu záření v letních měsících.

Podle předchozích studií trpí nedostatkem vitaminu D téměř polovina lidí. Odborníci doporučují přijít ho spíš z potravy, případně potravinových doplňků než nadměrným sluněním. Hrozí spálení a riziko vzniku kožních nádorů se zvyšuje. Dostatečnou ochranou nemusí být ani požívání opalovacích krémů s ochrannými UV faktory.

Ve slunečných dnech v Česku je vystavení slunečnímu záření podobné jako u moře v Chorvatsku či Itálii, lidé se ale stejně nechrání.