Předchozí
1 z 3
Další

Pokud jste, dejme tomu před dvaceti lety, nastoupili do MHD, všimli jste si hned několika lidí zahloubaných do knihy. To samé platilo i pro vlaky, čekárny nebo lavičky v parku. Češi byli zkrátka národem čtenářů. Když se po libovolné tramvaji rozhlédnete dnes, vidíte vzrušené obličeje přisáté k displejům chytrých telefonů. Děláme to téměř všichni! Surfujeme po zprávách, které prokládáme statusy na Facebooku a vtipnými sms zprávami.

Obálka knihy o dějinách komiksu Milana Krumla.
Češi si oblíbili komiks, milují mangu i příběhy známých osobností

I naše děti raději unikají do virtuální reality a nenechají se pohltit dobrodružstvím obyčejných papírových příběhů. Tvrdí se, že malí Češi jsou z hlediska čtenářské gramotnosti těsně pod evropským průměrem. Problémy mají prý zejména s porozuměním psanému textu. Čtou sice plynně, ale mnohdy vůbec nevnímají, co jim řádky říkají… Soustředění na obsah psaného slova totiž považuje mnoho dětí (ale i dospělých) za příliš namáhavé.

Nudná činnost?
V roce 2013 uspořádala Národní knihovna první celostátní reprezentativní průzkum dětí školního věku se zaměřením na jejich četbu a vztah ke knihám a knihovnám. Cílovou skupinou bylo 1519 dětí ve věku devíti až čtrnácti let. Z průzkumu vyplynulo, že nad knihou tráví ráda čas necelá polovina z nich, vůbec nečte zhruba každý desátý žák.

Zatímco téměř čtyřicet sedm procent považovalo čtení za zábavu, osmnáct procent dotázaných dětí vidělo ve čtení pouze nudnou činnost, které je dobré se obloukem vyhnout. Ačkoli čte třetina dětí každý den, další třetina nepřečte za měsíc ani jednu knihu. Aktivnějšími čtenáři jsou dívky, které také čtení mnohem víc baví.

Michal Nesvadba s otcem Milošem
Michal Nesvadba oslaví šedesátiny na jevišti, uvítá na něm i tatínka

Jako nejsilnější důvod, proč nečtou knihy (či nečtou více), odůvodňovali nečtenáři a slabí čtenáři tím, že je knihy nebaví (81 %) a že jim dnešní doba nabízí spoustu zajímavějších aktivit, než je čtení klasických papírových knih (63 %). Třetím nejčastěji uváděným důvodem bylo, že vše, co potřebují vědět, se dozvídají z internetu. Internet dokáže být vesmírem informací a alfou-omegou jejich života.

Umění dětských scénářů
Jenže čtení pomáhá dětem nejen s rozvojem slovní zásoby, ale rovněž k lepšímu vyjadřování slovem i písmem. Rozvíjí totiž zejména verbální schopnosti, ale i další sociální dovednosti, mezi něž patří vcítění se do druhých. Čtení dětem ke konci batolecího a začátkem předškolního věku pomůže nahlížet na knížky jako na zábavu a napomáhá posilovat i vzájemný vztah a pouto.

Podle průzkumů agentury SCIO může mít předčítání rodičů a následné samostatné čtení také zásadní vliv na výsledky ve škole. Nejenže se dítě naučí s knížkami zacházet, zjistí, že se čte zleva doprava, že se knížka dělí na stránky, že se na nich nacházejí odstavce, věty, slova, slabiky a písmena. Začne také odlišovat obrázky od textu. A to všechno ještě v předškolním věku.

Spisovatel Milan Kundera žije od roku 1975 ve Francii.
Vyšel román, kvůli němuž přišel Kundera o občanství

Právě pro předškoláky je čtení knížek mimořádně důležité. Děti, kterým je čteno ještě v období před nástupem školní docházky, posléze lépe prospívají – a to nejen v učení se mateřskému jazyku, slovní zásobě, tvoření vět, ale dosahují lepších výsledků i v matematice a jiných „techničtějších“ předmětech, protože se jim rozvíjí logické a abstraktní myšlení. Zkrátka – umějí si ve své hlavičce „tvořit scénáře“, rozeznávat příčinu a důsledek, poznat u příběhu úvod, hlavní myšlenku či vysuzovat závěry.

Čtení zlepšuje také koncentraci a disciplínu dítěte i tím, že se učí věnovat pozornost času, když mu rodič čte a zůstane v klidu. Osvojí si návyk, že určitou dobu je potřeba se koncentrovat, rozvíjí svou paměť a učí se pravidelnosti. To všechno mu pomůže, když usedne do školní lavice.

Kdy začít?

Podle dětské psycholožky Lenky Malátové z Všeobecné fakultní nemocnice v Praze je vhodné děti seznamovat s knihami už od batolecího věku, naučit je rituálu čtení před spaním. Každý druhý rodič či prarodič svým potomkům předčítá a necelá polovina dospělých Čechů vede své děti a vnoučata ke čtení. Přesto společné čtení s rodiči nezažilo téměř dvanáct procent všech dětí.

V Panském dvoře v Telči byl představen nový film Bajkeři, který půjde na podzim do kina. Na novém bikerském hřišti byly natočeny úvodní scény letní komedie.
Slasti i strasti filmových teenagerů

„Klíčové je děti ke čtení intenzivně motivovat ve věku mezi 3. až 5. třídou. Je to totiž věk, kdy čtou přirozeně, nejvíce a rády,“ uvedl zakladatel projektu Čtení pomáhá Martin Roman, který se snaží podporovat čtenářskou gramotnost. Dětem se podle odborníků vyplatí předčítat i v době, kdy to již zvládají samy – tedy ve 2. a 3. třídě základní školy.

Se zajímavým nápadem přišel Marek Halfar z nakladatelství Modrý slon, které je autorem projektu Já čtu a které sází na ztotožnění čtenářů s hlavním hrdinou. Aby děti přitáhli ke čtení, začali vydávat tzv. osobní knihy, tedy personalizované výtisky vyrobené na míru. Hlavní postavou je vždy malý čtenář osobně a zažívá přitom spoustu napínavých i fantastických dobrodružství. Příběh začíná v místě jeho bydliště a postavy mohou nést jména sourozenců či skutečných kamarádů. Knihy jsou vyráběny na zakázku a jejich cena zpravidla nepřesáhne 300 Kč.

Jak přimět děti ke čtení?

– Začněte brzy! Předčítejte svému batoleti již od mala, čtecí rituál si vaše děti zamilují
– Jděte příkladem! Pokud rádi a často čtete, dítě si toho jistě všimne
– Čtení musí být zábava! Nebraňte dítěti při četbě přeskakovat, vynechávat řádky, stránky a kapitoly, nekárejte je za to
– Žádné odměny za čtení! Jestliže je titul nebaví, přejděte na jinou knihu. Zkuste měnit hlasy i tempo a klidně vynechávat popisné pasáže, které by dítě nudily
– Nechte dítě vybírat si! Nesmějte se jeho volbě. Zpočátku bude volba knižních titulů a autorů zejména na vás, přesto dbejte na názor potomka
– Choďte do knihovny! Odborníci vašemu potomkovi rádi poradí a půjčí mu i knihy na trhu nedostupné
– Vybavte dům či auto knihami všeho druhu! Ostatně – čím více, tím lépe!

Projekty pro děti na podporu čtení

Celé Česko čte dětem (http://celeceskoctedetem.cz)
Čtení pomáhá (http: www.ctenipomaha.cz)
Noc s Andersenem (nocsandersenem.cz)

Pro starší čtenáře
Knihovna Václava Havla spustila kampaň Číst Havla, která by měla žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako spisovatele. Kampaň vyvrcholí 18. 12. 2017, kdy budou školy vyzvány, aby si přečetly se svými žáky a studenty nějaký text Václava Havla. Více informací najdete na webu projektu www.cisthavla.cz nebo na Facebooku https://www.facebook.com/cisthavla/.

Ilustrační foto
S očkováním dětí někteří rodiče stále váhají. Pediatři to považují za hazard

ROZHOVOR: OBČAS CHODÍM LIDI ŠMÍROVAT DO KNIHKUPECTVÍ

Jestli někdo rozumí duši i potřebám malých čtenářů, je to právě oblíbená ilustrátorka dětských knih Aneta Žabková, která v poslední době působí i jako pravidelná přispěvatelka nového časopisu Puntík.

Co musí dětská knížka splňovat, aby je ke čtení vůbec nalákala?
Největším lákadlem jsou, alespoň si myslím, právě ilustrace. Když jsou dobré, bude chtít dítě knížku číst stále dokola nebo si ji bude prohlížet dokonce samo. V současné době je trh přesycen oblečením, hračkami… knížky nejsou výjimkou. A proto je velice důležité, aby byly zajímavé už na první pohled.

Jednou z nejdůležitějších věcí, která naláká děti i dospělé, je dobrá knižní obálka. Občas chodím lidi šmírovat do knihkupectví a je zajímavé pozorovat, které knížky se líbí, a kolem kterých projdou naprosto bez povšimnutí, i když jsou skvělé.

Když jsem byl malý, většina mých oblíbených knih byla s výraznými ilustracemi například od Heleny Zmatlíkové. Není dnešní trend abstraktních obrázků pro děti vlastně nepříjemný?
Nějak si nevybavuji vyloženě abstraktní ilustrace v dětských knihách, ale myslím si, že děti jsou takové naše zmenšeniny a do čeho je nadchneme, to pak vyžadují. Když jim budete s elánem ukazovat abstraktní ilustrace, poradíte jim, co si o nich mají myslet, budou je chtít pořád vidět a zamilují si je také.

Nepřecvičujte leváka, můžete tím napáchat více škody než užitku.
Máte doma leváka? Rozhodně ho nepřeučujte

Máte malou dcerku, jaké jsou její oblíbené knihy?
Moje pětiletá dcera Lili je můj největší fanoušek. Musím s potěšením říct, že její nejoblíbenější knížka je právě mnou ilustrovaná. Jmenuje se Pohozené kšandy kamaráda Standy. Do té ji nemusím ani nutit! Dále už asi rok čteme pravidelně komiksový Čtyřlístek, manžel jí musí každý večer přečíst alespoň jeden příběh.

Často se také vrací ke knížce Nebojím se tmy, která je založená na posuvných okýnkách, díky nimž se strašidelný stín, jako mávnutím kouzelného proutku změní v lampu či zmuchlaný svetr… Miluje všechny knížky s ilustracemi Venduly Hegerové. Hlavním pojítkem všech jmenovaných knih je, že jsou vtipné a veselé.

Aneta Žabková, roz. Kýrová (*1986) vystudovala pražskou FAMU (Katedra animované tvorby) a již za studia vytvořila několik kreslených filmů například Chybička se vloudí (2008) a magisterský film In vino veritas (2012), které byly promítány na mnoha tuzemských i světových festivalech a získaly řadu ocenění. V roce 2011 dostala studentskou Cenu Josefa Hlávky. Spolupracovala s Českou televizí i TV Prima a ilustrovala deskové společenské hry. Připravuje svůj krátký animovaný film.

TIPY NA ZAJÍMAVÉ DĚTSKÉ KNIHY

Markéta Hrubešová / Pan Brambora a jeho kamarádi
Odkud se vlastně vzaly plodiny, se kterými se běžně setkáváme na talíři? Spřátelte se s nimi, poučte se a uvařte si něco dobrého na zub! Vydejte se na plavbu s kulaťoučkým panem Bramborou a jeho kumpány – panem Rajčetem, Rošťandou Slunečnicí, paní Kukuřicí a nerozlučnou dvojkou slečnou Vanilkou a Bobem Kakaovým. I samotní exotičtí spolucestující budou vykulení, kam až je vítr budoucnosti zavane! A doplují až do vašich bříšek!

Ladislav Špaček / Dědečku, už chodím do školy
Třetí knížka mistra etikety o Viktorce. Pokračování oblíbené série knížek Dědečku, vyprávěj a Dědečku, ještě vyprávěj. Laskavý dědeček si opět povídá se svou zvídavou vnučkou Viktorkou o světě kolem nich. Viktorka už je ovšem školačka, chodí do první třídy, a proto si přináší spoustu nových podnětů a otázek ze školního prostředí.

Tomáš Němeček / Božena Němcová očima kluka, který nechtěl číst Babičku
Věděli jste, že na Boženu Němcovou nasadila rakouská císařská policie tajné agenty, aby ji hlídali jako nebezpečně bystrou a vlivnou osobu? A napadlo vás, že kdyby se narodila v dnešní době, byla by z ní reportérka nebo hvězda Facebooku? Víc se dozvíte ve čtvrtém díle edice Velikáni do kapsy, ve kterém její příběh zkoumají kluk, který nechce číst Babičku, jeho češtinářka a do toho jim mluví manžel Boženy Němcové.