Z pohledu dětské obezitologie dítě odráží nastavený životní styl v rodině a určité genetické předpoklady. Lze na něm také snadno vypozorovat výživové nedostatky, které vedou k nerovnováze mezi energetickým příjmem a výdejem.

Jiný věk, jiný jídelníček

Stravování dětí by se mělo přizpůsobit jednotlivým vývojovým fázím. To může pomoci i jako prevence nadváhy a obezity. „Mladý organismus spotřebuje 5060 % energie na základní metabolismus, 20 % na výkon během dne a 10 % na obnovu tkání. Dítě se průběžně vyvíjí. Na svůj růst oproti dospělým spotřebuje 10 až 30 % denního energetického příjmu," vysvětluje obezitolog a pediatr MUDr. Zlatko Marinov, odborný poradce projektu Žij zdravě.

Jak vařit školákům

Vyvážená snídaně je nejdůležitějším jídlem, podporuje trávicí trakt, rozbíhá energetický metabolismus. Měla by tvořit přibližně 2025 % celkové denní přijaté energie. U školáků podporuje proces učení a soustředění během vyučování.

„Je důležité vést děti k pravidelnému snídání již od útlého věku. Předejde se tak velmi častému nešvaru, kterým je vynechávání jídla ráno," říká MUDr. Marinov. Rodiče by měli volit potraviny s vyšším podílem pomalu stravitelných polysacharidů (vlákniny), kvalitní mléčné výrobky a čerstvou zeleninu nebo ovoce. Jen velmi omezeně lze dětem podávat buchty, koláče a tučné croissanty.

Snídaně by měla být vyvážená ve své skladbě, chuti, barvě a vůni. Právě tyto vjemy jsou pro děti při výběru jídla rozhodující. „Je důležité překonat ranní nechutenství a zafixovat u dětí potřebu snídat, která jim zůstane do dospělosti. Základem snídaně by měly být celozrnné snídaňové cereálie s mléčným výrobkem a čerstvým ovocem," doporučuje doktor Marinov.

Svačina není snídaně

Dopolední svačina by měla doplnit přibližně 1015 % energetického příjmu. Má navazovat na snídani, ne ji zastupovat. Vedle sacharidové složky má být obohacena o plnohodnotné bílkoviny, které jsou základním kamenem pro zdárný růst a vývoj dětí.

Základem svačiny má být ovoce nebo zelenina, celozrnné pečivo nebo cereální tyčinka s nižším obsahem cukrů a tuků. Chybět by neměl zakysaný mléčný výrobek nebo tvaroh. „Obecně nepatří do jídelníčku dětí uzeniny, nasycené tuky a takzvaně „prázdné" kalorie v energeticky bohatých doplňcích," upozorňuje MUDr. Marinov.

Oběd ze školní jídelny

Ten má zaručovat skladbou, obsahem i načasováním dodržení zásad zdravého životního stylu. Měl by pokrývat přibližně 3035 % denního energetického příjmu. „Racionální oběd má být pestrý a obsahovat vyvážený poměr polysacharidů, kvalitních plnohodnotných bílkovin, vhodných tuků a mikronutrientů," říká MUDr. Marinov.

Odpolední svačina

Odpolední svačina má tvořit přibližně 10 % energetického příjmu. Měla by doplnit energii potřebnou pro aktivní pohyb, kterým je třeba vyvážit sezení ve škole. „Odpolední svačina by se měla skládat z mléka, mléčných výrobků a porcí méně sladkého ovoce nebo zeleniny," uvádí lékař.

Společné stolování

Ideální je, pokud může rodina večeřet pohromadě. „Kromě vhodných pokrmů je nesmírně důležitá komunikace v klidu a bez rušivých elementů, jako je televize," vyzdvihuje MUDr. Marinov. Na talíři by měl být dostatečně často středomořský typ stravy s vysokým obsahem esenciálních mastných kyselin, např. ryby a další mořské plody. Večeře by měla proběhnout min. 23 hodiny před spaním.

Pitný režim u dětí by měl zahrnovat hlavně neslazené nápoje, nejlépe čistou pramenitou vodu.

Renata Malá