Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sport v tropech? Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň

Léto je jako stvořené k venkovním aktivitám. Je však vhodné sportovat v tropických teplotách? Kdy je vhodné běhat nebo jezdit na kole? A jak je to s pitným režimem a stravou? O tom jsme hovořili se Zuzanou Víznerovou, která miluje sport, dodržuje zdravou stravu a předcvičuje piloxing.

12.8.2015
SDÍLEJ:

Zuzana VíznerováFoto: Deník/ Lucie Mašínová

V tropických teplotách jsme mnohdy rádi, že vůbec dýcháme, je vhodné cvičit?
Lidi, kteří jsou zvyklí, se každý den hýbat, tak je určitě ani extrémní teplo nezastaví. Dokonce jsou i sporty jako Bikram Yoga, která se cvičí ve 42 stupních a lidé to milují. Tělo je však při takto extrémních teplotách dehydrované a je ho poté potřeba zase zavodnit.

U venkovních sportovních aktivit je dobré počkat do večerních hodin, když už slunce tolik nepálí, anebo začít den podobně jako hollywoodské hvězdy či top manažeři, kteří vybíhají už za východu slunce do parků a ulic měst a užívají si sportu, když ostatní ještě spí, protože vědí, že už by si přes den ani večer na sport čas ani energii nenašli. Po běhu následuje vlažná osvěžující sprcha, výživná snídaně a úspěšný den může začít, metabolismus je nastartovaný a energie z těla přímo tryská.

Jaký sport bychom tedy měli raději vynechat?
Určitě by se rekreační a příležitostní sportovci měli vyhýbat venkovním aktivitám, které jsou náročné na fyzickou kondici – běh či jízda na kole do terénu či běhavé venkovní sporty, jako je fotbal či tenis, to by bylo asi vhodnější nechat až teplota klesne pod 25 stupňů.

Hovořila jste o tom, že není vhodné sportovat venku. Jak je to s tréninky piloxingu? Přeci jen je to velká zátěž, pokračují lekce v těchto horkých dnech? Je vhodné teď začínat, pokud jsem předtím nikdy toto cvičení nedělala?
Piloxing funguje i přes prázdniny, ale v těchto extrémních vedrech si užíváme krátkých letních prázdnin a motivujeme se přes facebookové stránky ke sportovním výkonům a lepším stravovacím návykům. Piloxing je určitě sport, se kterým můžete začít kdykoliv, každý si tempo upraví podle svých možností a schopností.

Kolik bychom toho asi měli vypít v horkých letních dnech, pokud naše tělo „zatěžujeme" sportem?
Doplňovat tekutiny bychom měli ještě dříve, než pocítíme žízeň. Během dne bychom měli vypít alespoň dva litry tekutin, v tomto teplém počasí nebo při sportu samozřejmě ještě trochu více nad dva litry.

Nejideálnější je pít pitnou vodu z vodovodu nebo pramenité vody, které mají nižší obsah rozpuštěných minerálních látek než například vody minerální. Můžeme je pít dlouhodobě, a to bez obav, že bychom přijímali nadměrné množství minerálů a soli. Dobré jsou také neslazené ovocné či bylinné čaje.

Vyvarovat bychom se měli sladkých nápojů, které obsahují v podobě cukru tzv. prázdné jouly, které nedodají do těla nic jiného než energii. Nejvíce energie v sobě skrývají právě džusy a sladké limonády. Litr stoprocentního džusu anebo kolového nápoje představuje více jak 30 kostek cukru. Kostka cukru obsahuje v průměru 80 kJ. Takový džus má energetickou hodnotu v průměru 2 500 kJ, což je asi polovina denní dávky energetického příjmu například při hubnutí.

Jak bychom se měli (nejen) v těchto dnech stravovat?
Stravování to je kapitola sama o sobě. Ale když budu hodně stručná, ideální jsou lehce stravitelná jídla a pokrmy. Ideální jako svačiny či předkrmy jsou zeleninové polévky – brokolicová, rajčatová s mozzarellou – můj osobní typ, lehké a hlavně výživné jídlo, rajčata i brokolice jsou super potraviny, plné antioxidantů. Prostě geniální věc na všechny způsoby.

Jídelníček by měl být minimálně o třech chodech, ideální je pět jídel denně. Kvalitní bílkovina by měla být základem každého správného jídelníčku v horku i v zimě, ať už je to živočišná bílkovina v podobě masa, ryb, mléčných výrobků anebo rostlinná v podobě luštěnin, sojového masa, seitanu, tofu anebo temptehu, který pochází stejně jako většina jeho bezmasých kolegů z Asie a v Japonsku a Číně je považován za plnohodnotnou náhradu masa. Při výrobě se nechává zrát podobně jako sýry.

Bílkovinu lze „doplnit" vařenou či čerstvou zeleninou a samozřejmě nějakou „malou" přílohou, hrst těstovin, rýže či 100 gramů brambor. Nejlépe tak, abychom měli zase za tři hodiny hlad a mohli se znova lehce najíst.

Autor: Lucie Mašínová

12.8.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Ozbrojenci v Luhansku
5

Do ulic Luhansku vyrazili ozbrojenci. Spekuluje se o převratu mezi separatisty

Geniální tvůrce Hledá se Nemo čelí obvinění. Rád se objímal s děvčaty

Po více než 20 letech se kolegyním jednoho z nejlepších animátorů od dob Walta Disneyho Johna Lassetera podařilo obvinit ze sexuálního obtěžování. Jeho femistické kolegyně o něm totiž uvedly, že se rád objímal s ženami. Ve firmě Pixar mu prý přezdívali "Objímač“ (Hugger). Geniální animátor a režisér se podílel na filmech jako Hledá se Nemo, Toy Story nebo Příběh brouka.

Z kotle unikal plyn. Snahy záchranářů o oživení muže byly v Břeclavi marné

Okolnosti smrti staršího muže prověřují od středy policisté v Břeclavi. Obyvatel tamní Hřbitovní ulice podle dostupných informací zemřel kvůli plynu unikajícímu z kotle. Zachranáři se jej pokoušeli oživit, ale marně.

Oklamal arbitra, dostal stopku. Anglie poprvé trestá simulanta

/VIDEO/ Štvou vás teatrální pády, jimiž si fotbalisté chtějí vymodlit faul a třeba i penaltu? Nejen v Česku, ale i v Anglii bylo na začátku tohoto ročníku zavedeno nové pravidlo: za oklamání arbitra může přijít stopka. A teď mají na ostrovech (míněno v Premier League) prvního hříšníka. Stal se jím Oumar Niasse.

AKTUALIZOVÁNO

Šéfem Sněmovny byl zvolen Vondráček. V tajné volbě získal 135 hlasů

/PŘÍMÝ PŘENOS/ Předsedou Sněmovny zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě získal 135 hlasů. Hlasovací lístky si vyzvedlo 197 poslanců. Proti Vondráčkovi se sešlo 14 hlasů, další dva byly neplatné. Dalších 46 poslanců svůj hlas neodevzdalo. Sněmovna také rozhodla, že bude mít pět místopředsedů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT