Vysvětlení bylo jednoduché: tyto ryby jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Pozdější studie pak potvrdily ochranný vliv rybího tuku na srdce a odhalily i jeho další příznivé účinky.

Jak vzniká rybí tuk?

Mořské ryby si svůj tuk nevytvářejí, ale získávají ho z planktonu v potravě. Přitom platí, že čím studenější je voda, tím více omega-3 kyselin plankton obsahuje. Tyto mastné kyseliny se liší od nenasycených mastných kyselin nazývaných omega-6 obsažených v rostlinných olejích a mají také v lidském těle odlišné účinky.

Dvě nejúčinnější formy omega-3 nenasycených kyselin jsou kyselina eikosapenteová (EPA) a kyselina dokosahexanová (DHA), které se hojně nacházejí v rybách chladných vod, například v lososech, makrelách a tuňácích.

Zdrojem třetího typu omega-3 kyselin, kyseliny alfa-linolenové (ALA), jsou určité typy rostlinných olejů, například ze lněného semínka a z listové zeleniny. Tyto kyseliny ale pravděpodobně nejsou tak účinné jako kyseliny EPA a DHA. Výzkum v tomto směru pokračuje.

Všelék pro každého

Nejvýznamnější vliv mají omega-3 na srdce a cévy. Snižují rizika srdečního selhání, arytmií, snižují krevní tlak a zlepšují funkci tepen. Jelikož mírně ředí krev, předcházejí vzniku sraženin a ucpání cév.

Například studie uveřejněná v European Health Journal potvrdila vztah mezi konzumací tučných ryb a selháním srdce. U zkoumaných žen se ukázalo, že omega-3 mastné kyseliny mohou snížit riziko kardiovaskulárního onemocnění až o 33 procent.

Další dobrou zprávu pro ženy je, že rybí tuk významně zmírňuje riziko rakoviny prsu. Zoufat si nemusejí ani muži. Všechny výše jmenované příznivé účinky mají omega-3 mastné kyseliny i na ně. Navíc podle jedné z mnoha dalších studií, zveřejněné v listu American Journal of Clinical Nutrition, které se zúčastnili zdraví chlapci ve věku osm až deset let, mohou doplňky stravy obsahující omega-3 mastnou kyselinu DHA upravit funkci mozku, zejména pracovní paměť.

Zvýšený přísun této blahodárné látky může také předcházet ztrátě zraku související s věkem. Toto riziko snižuje až o 30 procent.

Jásat mohou i lidé trpící paradontózou (vleklým zánětem tkání v okolí zubů). Příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin je nepřímo spojen i s tímto nepříjemným onemocněním a dokáže výrazně zlepšit stav pacientů jím trpících. Protizánětlivé účinky vykazuje rybí tuk podávaný při kloubních chorobách. Pomáhá léčit nejrůznější ekzémy, např. lupénku.

Studie ukazují, že u lidí s revmatickou artritidou dochází k menším otokům a ztuhlosti kloubů. Jeho užíváním se snižuje i potřeba protizánětlivých lé­ků.

Klinický výzkum pacientů s Crohnovou chorobou (bolestivého zánětlivého onemocnění střev) ukázal, že 69 procent z těch, kteří užívali doplňky s rybím tukem rozpustné až ve střevě, nepociťovalo žádné příznaky onemocnění.

Tuk z mořských ryb může také zmenšovat menstruační křeče. EPA a DHA mají navíc význam i při udržování duševního zdraví. Mohou mírnit závažnost schizofrenie (asi ve 25 procentech případů) a pomáhat proti depresi či při úpravě dyslexie u dětí.

Výčet příznivého působení těchto látek by byl opravdu dlouhý. Přece jen ale ještě dodejme, že stimulují imunitní systém k větší aktivitě, snižují hladinu škodlivého cholesterolu v krvi a naopak zvyšují „zdravý“ cholesterol (HDL).

Na co si dát pozor?

Omega-3 mastné kyseliny potlačují krevní srážlivost, takže máte-li s ní problémy nebo užíváte léky proti srážlivosti, poraďte se se svým lékařem.

Ze stejného důvodu se potravinové doplňky s rybím tukem nemají brát dva dny před chirurgickým zákrokem a dva dny po něm. Ačkoliv omega-3 posilují zdraví ledvin diabetiků, ti by se o jejich užívání měli též poradit s odborníkem, protože vysoké dávky mohou zvyšovat hladinu krevního cukru.

Těhotné ženy by zase neměly konzumovat přípravky z tresčích jater, které, obsahují vitamin A, jenž poškozuje správný vývoj končetin plodu.

A na závěr jedna praktická rada: při nákupu doplňků s rybím tukem se nesnažte ušetřit tím, že jich nakoupíte větší množství. Velmi rychle totiž žluknou. Uchovávejte je proto v chladničce.