Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dostat vozíčkáře na peron? Téměř nadlidský výkon

Dávno před koncem minulého století. V té době se zastavil čas na havířovském vlakovém nádraží. Na vozíčkáře nemyslel ani architekt a celé roky jim úspěšně kladou překážky i dopravci. České dráhy je přepraví po splnění několika podmínek, RegioJet dokáže přepravit jen menší vozíky. 

21.7.2016
SDÍLEJ:

Vozíčkáři se na nádraží dostanou jen pod schody. Foto: Deník/Libor Běčák

Na nádraží přitom nemají problémy jen lidé upoutaní na invalidní vozík, ale často i ti pohybliví, kterým už zdraví tolik neslouží, rodiče s kočárky nebo cestující s těžkými zavazadly. Citelně schází výtah nebo eskalátory.

„Jsme rádi, že jsme ještě pohybliví a ty schody vyšlapeme," shodli se starší manželé, kteří šli k vlaku, aby je s košíkem odvezl do Beskyd na sběr hub.

VOZÍČKÁŘ KONČÍ POD SCHODY

Deník v té době dělal test, jak na stejný peron dostat ženu s elektrickým vozíkem.

Ten sám o sobě váží více než 100 kilogramů a ruční vynesení tak bylo nemožné. Jedinou možností tak bylo použít služební výtah. K tomu ovšem musí být splněny některé podmínky.

„Abych se dostala na nástupiště, musím použít služební výtah. K tomu je nutná přítomnost zaměstnance nádraží. Jejich pracovní doba však končí o půl osmé večer. Já proto nemůžu do Havířova přijet později. Navíc si musím svou cestu 24 hodin dopředu objednat na speciálním formuláři, protože bez toho mě České dráhy nemusí přepravit," vysvětlila Jana Kawuloková, předsedkyně spolku Apropo.

Havířovské vlakové nádraží není přívětivé starším a nemocným lidem, ani cestujícím, s těžkými zavazadly nebo rodičům s kočárky.
Havířovské vlakové nádraží není přívětivé starším a nemocným lidem, ani cestujícím, s těžkými zavazadly nebo rodičům s kočárky. Foto: Deník/Libor Běčák

DISKRIMINACE

Přijít vítat své známé k vlaku? Pomoci s kufry ze schodů? Pro běžného zdravého člověka zcela běžná věc, byť výtah nebo eskalátor by námahu ulehčily.

Vozíčkář má ale v Havířově smůlu. „Já končím pod schodištěm. Já na peron k vlaku nesmím, to prostě nejde," dodala žena.

„Mohli bychom dostat paní s vozíkem na peron?" ptal se redaktor Deníku zaměstnance železniční stanice.

„A paní pojede někam vlakem? Má to objednané? Nemá? Tak to bohužel nepůjde, k tomu nemáme oprávnění," zněla odpověď. Žádná sláva to však není ani s možností využít toalety v odbavovací hale. Ty totiž také nejsou pro vozíčkáře uzpůsobeny.

SLOŽITÁ PŘÍPRAVA NA CESTU VLAKEM

„Abych mohla cestovat vlakem, potřebuji o to železničáře včas požádat. Ti mi mou žádost musí schválit. Odjezd i návrat si musím naplánovat v době jejich pracovní doby a pozor si musím dát i na jejich dlouhou polední pauzu. Pokud chci jet někam dále, musím jet z Havířova s Českými drahami, protože RegioJet mě nevezme, byť už slibovali, že nám své vlaky přizpůsobí. A na návštěvu nádražních toalet musím také zapomenout," shrnula Jana Kawuloková.

Jak byl Deník informován, RegioJet vozíčkáře přepravuje, pouze však na klasických menších mechanických vozících. "Je to dáno možnostmi vagonů. Menší vozíky nemáme problém naložit. Široké a těžké elektrické vozíky ale bohužel přepravovat nemůžeme," vysvětlil mluvčí přepravce Aleš Ondrůj. 

Po zrušení společného projektu rekonstrukce havířovské stanice se nyní město chystá na úpravu přednádražního prostoru. Kdy se do modernizace stanice pustí nový majitel, to ještě není známo.

MĚSTO TLAČÍ NA MAJITELE

„Hlavní tíhu bezbariérového řešení by měl nést majitel nádraží. Tím je nyní Správa železniční dopravní cesty. My jsme majitele oslovili s tím, aby se našlo řešení přímo v rámci budovy nádraží. Sami jsme přitom s projektanty našeho městského přednádražního prostoru zkoumali možnost najít nějaký náhradní přístup okolo. Je to však komplikované, protože jsou tam například inženýrské sítě, které nemůžeme narušit," řekl Deníku náměstek havířovského primátora Eduard Heczko.

Autor: Libor Běčák

21.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
6

Látku by žáci neměli dohánět doma

Na fotografii jsou žáci ze ZŠ Plynárenská, Teplice, 1. třída paní učitelky Lenky Kristové, asistentky Andrea Medzanská a Jana Adamová.

Lidé přispívají na teplické prvňáčky. Vybrali už statisíce

Geniální tvůrce Hledá se Nemo čelí obvinění. Rád se objímal s děvčaty

Po více než 20 letech se kolegyním jednoho z nejlepších animátorů od dob Walta Disneyho Johna Lassetera podařilo obvinit ze sexuálního obtěžování. Jeho femistické kolegyně o něm totiž uvedly, že se rád objímal s ženami. Ve firmě Pixar mu prý přezdívali "Objímač“ (Hugger). Geniální animátor a režisér se podílel na filmech jako Hledá se Nemo, Toy Story nebo Příběh brouka.

Předsedkyně České středoškolské unie Lenka Štěpánová: Vyúka se musí změnit

Česká středoškolská unie v posledních letech vedla aktivní dialog s ministerstvem školství. Protestovala proti zavedení státní maturity z matematiky a frontálnímu vedení výuky. Její předsedkyní je Lenka Štěpánová, která příští rok maturuje na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze.

Oklamal arbitra, dostal stopku. Anglie poprvé trestá simulanta

/VIDEO/ Štvou vás teatrální pády, jimiž si fotbalisté chtějí vymodlit faul a třeba i penaltu? Nejen v Česku, ale i v Anglii bylo na začátku tohoto ročníku zavedeno nové pravidlo: za oklamání arbitra může přijít stopka. A teď mají na ostrovech (míněno v Premier League) prvního hříšníka. Stal se jím Oumar Niasse.

AKTUALIZOVÁNO

Šéfem Sněmovny byl zvolen Vondráček. V tajné volbě získal 135 hlasů

/PŘÍMÝ PŘENOS/ Předsedou Sněmovny zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě získal 135 hlasů. Hlasovací lístky si vyzvedlo 197 poslanců. Proti Vondráčkovi se sešlo 14 hlasů, další dva byly neplatné. Dalších 46 poslanců svůj hlas neodevzdalo. Sněmovna také rozhodla, že bude mít pět místopředsedů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT