Hlavním problémem je způsob přípravy masa. Pokud používáte gril na uhlí, vznikají při grilovacím procesu látky, které mají karcinogenní vlastnosti.

Jde hlavně o polycyklické aromatické uhlovodíky a heterocyklické aminy, které vznikají rozkladem tuku, který odkapává z masa na rozžhavené uhlí.

Tyto škodliviny jsou pak opět vzduchem vyneseny na grilovanou potravinu. My je tedy nejen konzumujeme ale i vdechujeme.

Čím je maso tučnější, tím je vyšší riziko vzniku těchto látek. Vhodnou možností je grilovat maso na tácku nebo v alobalu. Zdravější variantou je ovšem gril elektrický nebo plynový.

Dalším problémem je kvalita a množství snědeného masa. Maso vybírejte méně tučné, drůbeží, ryby…na uzeniny a tlusté vepřové zapomeňte.

Chcete-li předejít bakteriálním nákazám, jako je například salmonelóza či listerie, nepoužívejte prkýnka a talíře, na kterých jste pracovali se syrovým masem, a snažte se ho důkladně propéct. Pokud se vám ovšem povede maso spálit, tento kousek hoďte rovnou do koše.

Důležité je také, s čím maso jíte. Ke kousku masa si vždy dejte dvojnásobné množství zeleniny a čerstvé bylinky, sníží se tak negativní vlivy na vaše tělo.

Vhodné je také maso před grilováním marinovat zkuste česnekovo-kurkumovou marinádu, která snižuje množství škodlivin až o 50 %.

Zkuste na gril i jiné potraviny než ty živočišné, například lilek, cuketu, papriku, rajčata, celer, kukuřici, houby, ananas, banán, jablko, hrušku. Podle tradiční čínské medicíny má grilované maso na srdce neblahý vliv, vysušuje, vede k nedostatku krve a šťáv, horkosti a spolu se stresem to může vést až k infarktu. Proto grilujte s rozmyslem a nezapomínejte na své zdraví.

Mějte se fajn a užijte si léto! Aneta Polívková