Maso a zase maso

Pepek námořník má smůlu, nejlepší zásobárnou železa, navíc ve formě, kterou organismus snadno vstřebá, je prostě maso. Dejte si ho dvakrát týdně, aby se vám nepřejedly hovězí steaky, může být i jehněčí kýta nebo telecí maso. Trošku problém je s velikostí porcí, doporučenou denní dávku by pokryl půlkilový hovězí steak, což by vám mohlo zruinovat peněženku i žaludek. Jděte na to chytře, udělejte si maso na houbách, dvacet deka sušených hřibů také splní denní přísun železa, tak to nakombinujte. Méně počítat se dá, pokud máte rádi játra, u telecích stačí porce deseti deka na talíři a vepřových dokonce poloviční.

Luštěniny vítány

Luštěniny, hit zdravého jídelníčku, plný blahodárné vlákniny, přináší tělu také železo. Hrách, čočka, fazole, to je osvědčená trojka prospěšných luštěnin. Aktuálně se na výsluní hřeje také cizrna. Dá se do jídelníčku příjemně propašovat nejen jako příloha, ale zkuste z ní udělat i velmi chutné pomazánky, nejlépe je namažte na žitný chléb, ten totiž také obsahuje železo.

Zdravé chroupání

Hrstička ořechů denně, třeba u televize místo slaných brambůrků, vám také vylepší hladinu železa. Naprostý favorit je kešu, které se počítá mezi ořechy, i když se vlastně jedná o jedlé nažky ledvinovníku. Ořechy všeobecně mají spoustu dobrých účinků, například vlašské prospívají mozku, pistácie snižují tlak, tak je jen na vás, které chroupání zvolíte. Jen kupujte nesolené.

Po japonsku

Spoustu železa obsahuje strava, pocházející z moře. Nejen steak z tuňáka, ale také třeba suši, nebo polévka z mořských řas vám prospěje. Také proto, že železo v této formě provází vitamin B 12, který podporuje jeho vstřebávání. Japonskou večeři si dopřejte dvakrát týdně.

Dobré rady nakonec

ANO! Vstřebávání železa posiluje vitamín C. Můžete po jídle sníst kousek pomeranče, nebo si dopřát deci vody s citronem. V nouzi zapijte jídlo pomerančovým džusem.

NE! Možná končíte oběd šálkem dobré silné kávy. Ovšem talíř plný železa kofeinem úplně zabijete! Zastaví jeho vstřebávání, nebo alespoň sníží jeho účinek. Kávu odložte na odpolední svačinu. Vyhněte se také sladkostem a sklenici mléka.