Je nejvyšší čas, začít něco dělat. Obezita již dávno není jen výsadou Američanů. Ne těch, které nám denně ukazují v televizi, ale všech ostatních. Obezita je dnes na každém rohu. A problémy působí i v České republice.

Hlavně pevnou vůli

Abyste udělali něco pro své zdraví, nemusíte se při tom držet drahé a mnohdy nesmyslné diety, či mučit své tělo „zázračnými“ posilovacími stroji. Jednodušší je se trochu hlídat a konzumovat jen pečlivě vybrané potraviny.

Poradce pro výživu Vlastimil Dohnal říká, že důležité je jíst vyváženou, pestrou stravu a jíst s rozumem. „Snídaně by se neměla jíst ihned po probuzení. Organismus ještě není připraven okamžitě něco trávit. Proto je doporučeno před vlastním jídlem nalačno vypít sklenici nápoje,“ radí Dohnal, jak správně začínat den. Snídaně by neměla obsahovat velké množství různých potravin. Doporučuje se porce složená ze sacharidového i bílkovinného jídla s nižším obsahem tuku.

„Snídaně slouží k rychlému dodání energie organismu. Proto se rozhodně vyvarujte zelenině, která zpomaluje trávení,“ dodává poradce. Dalším jídlem po snídani by měla být přesnídávka. Vhodnou přesnídávkou je dle Vlastimila Dohnala porce sacharidické potraviny, porce jogurtu, eventuálně porce ovoce. Je možné ji doplnit jídlem s obsahem bílkovin, ale nízkým obsahem tuků.

Nemáte hlad? Dejte si aspoň ovoce

Oběd je hlavním chodem dne, kdy by měla být konzumována přibližně třetina energie. Obdobně jako před snídaní, je vhodné se napít i před obědem. V průběhu jídla není zcela doporučováno pít, neboť se tím ředí žaludeční kyseliny a trávení potravy probíhá pomaleji.

„Oběd by měl sestávat ze směsi sacharidů a bílkovin (masa, luštěnin). Zelenina by měla být vařená. Doporučují se například 2 porce masa a 2 porce sacharidické potraviny,“ říká Vlastimil Dohnal. Mezi obědem a večeří by měla následovat další svačina.

Pokud byl oběd méně vydatný, může být svačina větší. Doporučení výživového poradce je jednoduché: „I v případě, že se nedostaví pocit hladu, je vhodné sníst aspoň porci ovoce.“ Důležité jsou bílkoviny, které mají sytící schopnost a oddalují tak pocit hladu. V odpoledním čase by mělo docházet k postupnému omezování sacharidických potravin, například pečiva a příloh. Doporučuje se porce zeleniny, porce sýru a eventuálně porce drůbežího masa.

Večer bez sacharidů

Večeře by měla mít vyšší obsah bílkovin a malý obsah sacharidů. Proto je doporučeno velmi omezit jakékoliv sacharidické přílohy, jako jsou rýže, pečivo, brambory, knedlíky, těstoviny apod. Lze tedy doporučit libové maso a k němu například porci zeleninového salátu.

„Vydatná večeře by měla být nejpozději 3 hodiny před ulehnutím ke spánku. Dostaví-li se těsně před spánkem hlad, lze sníst něco lehčího, jako je třeba ovoce,“ radí Dohnal. Při delších večerních aktivitách lze mít i druhou večeři. Měla by být racionální, obsahovat málo tuku a být lehce stravitelná. V případě nouze je nejlepší jablko.

Hubněte s úsměvem

Jídelníček je tedy jasný. Pokud to ale myslíte vážně, měli byste se držet i dalších rad. Tučné maso nahradit masem libovějším, vyvarovat se ovaru, škvarkům a hodně tučným jídlům. Rozhodně omezit uzeniny, neboť mají vysoký obsah tuku a soli.

Omezit byste měli také konzumaci jednoduchých cukrů. Méně sladit cukrem i medem, omezit sladkosti, cukrárny obcházet obloukem. Nepít slazené nápoje. Dobré nejsou ani potraviny s vysokým obsahem sacharidů a tuků. Nejedná se pouze o moučníky a další cukrářské výrobky, ale do této kategorie patří například pizza. Z alkoholu by člověk měl vypít maximálně jedno pivo nebo 2 dl vína denně.

„Kromě úpravy jídelníčku je ale důležité také přidat pohyb a hlavně úsměv. S dobrou náladou se hubne lépe,“ uzavírá Vlastimil Dohnal. Jíst zdravě tedy opravdu nemusí být drahé. Záleží na každém, jestli si za stejnou částku v obchodě nakoupí ovoce a zeleninu, nebo například uzeniny.