Kortizolu se říká stresový hormon, protože právě stres nutí nadledvinky, aby ho do těla pumpovaly v kolísavých dávkách. Ve stresu už většina z nás žije celoročně, ale zima je chudá na příležitost ho přirozeně odbourávat – méně se hýbeme, hůř spíme, také jídelníček není zrovna vzorový. Nerovnoměrná hladina kortizolu může vyvolat zdravotní problémy. A není jich málo…

CO KORTIZOL ZPŮSOBUJE

Bolesti bez konce

Několikadenní těžká hlava a záda, kterým se nelíbí ani ležení, ani sezení, ani stání… Kortizol v nadměrné dávce způsobí, že tyhle problémy víc vnímáte, takže v létě byste nad nimi mávli rukou, ale teď saháte po hrstech úlevných prášků.

Přístav pro chřipku

Kortizol nabourává imunitní systém, takže jste snadným cílem viróz a chřipek. Také léčení trvá mnohem déle, než zmiňovaných sedm dní.

(Ne)dobrá noc

V normálním stavu se kortizol ukládá ke spánku s vámi, jeho hladina se snižuje. Rozkolísání hladiny může přivodit opak, místo klidu ucítíte nával energie. V nejhorším případě způsobí chronickou únavu, při které sice dobře spíte, ale ráno vás probudí unavené.

Tloustnutí

Kortizol často patří mezi záhady, protože navzdory vyvážené stravě a pohybu přibíráte, a to v partiích břicha. Tam je to vidět a těžko se to shazuje… Obvykle se s tím pojí návaly přejídání, které provázejí kolísání hladiny cukru v krvi. Zpomaluje se i metabolismus.

Samota

Stresový hormon probouzí v lidech nervozitu, pocit úzkosti, který se projevuje také nechutenstvím. Vyhýbají se společnosti, jsou podezíraví. Přestane je zajímat druhé pohlaví a přemluvit je k intimnostem je přímo nadlidský úkol.

JAK SE UZDRAVIT

Pokud máte alespoň tři z pěti zmíněných problémů, je pravděpodobné, že váš kortizol si dělá, co chce. Vyzkoušejte některé z technik, které na vyrovnání hladiny působí. Není nijak složité je zvládnout.

Hýbejte se

Zapomeňte na hodinu aerobiku, zrychlí se při něm tep a může vyskočit nahoru i kortizol. Nejjednodušší je chůze. I patnáct minut cestou domů udělá moc. Důležité je nikam se nehnat, jít pomalu, prohlížet si okolí. Radujte se z chůze, nesoustřeďte se na cíl, kterého chcete dosáhnout.

Dýchejte

Při chůzi, ale také pokaždé, když si v průběhu dne vzpomenete, soustřeďte se na dýchání. Nadechujte se zhluboka ústy a vnímejte, jak se vám rozšiřuje hrudník. Vydechujte nosem. Chce to trochu cviku, ale nic těžkého to není. Můžete si při trénování doma pomoci tím, že se přitom budete dívat do jednoho místa, třeba na plamínek svíčky.

Dotýkejte se

Začíná to krásnými dotyky matek a miminek a tyhle něžnosti nám dodávají pocit klidu a bezpečí po celý život. Jenže s lety jakoby se z našich dní vytrácely. Pořádné objetí na uvítanou při příchodu všech členů domácnosti může být startem hezké nové tradice proti stresu i na stmelení rodiny.

Smějte se

Zamyslete se - kdy jste se naposledy od srdce zasmáli? Včera? Minulý týden? Nebo už si ani nepamatujete? Přitom jsme národ známý smyslem pro humor, nepohrdneme ani jeho drsnější černou odrůdou. Každý si může vybrat způsob, který mu sedne. Někoho pobaví dobrý vtip na facebooku, jiného komedie. Jestli vás neláká filmová klasika třeba na DVD, vyrazte do kina, třeba vás strhne dobrá nálada okolních diváků.

Přemožte se

Sex má spoustu dobrých účinků, platí i na kortizol. Udělejte si malou přípravu, ženy například stimulují sladkosti a vůně, pánové se rádi podívají na lechtivý film.

Jitka Musilová, redaktorka týdeníku Vlasta, www.vlasta.cz