Jaké jsou první příznaky odhalující osteoporózu a proč jsou k ní někteří lidé náchylnější?
Na nedostatečnou kvalitu kosti upozorní první zlomenina. Tou bývá už po 50. roce věku zlomenina dolního předloktí nebo obratle. Úbytek a zhoršování kvality kostní hmoty může mít řadu příčin. Jednou z nich je, že se jí v dospívání nevytvořilo dostatečné množství. Vývoj skeletu u dětí a dospívajících závisí ze tří čtvrtin na genetické dispozici, ale významně se na něm podílejí i hormonální vlivy, fyzická aktivita a výživa.

Titulní strana magazínu ZdravíExistuje nějaká prevence tohoto onemocnění?
Jsem rád, že ji zmiňujete. Prevence je mimořádně potřebná, protože žádná úprava stravy ani žádné cvičení neobnoví kostní hmotu, která byla již dříve ztracena. Mezi svalovou a kostní hmotu je přímá úměra, lidé se svaly mají pevné a mohutné kosti. Ale platí to i naopak a zatím bohužel nemáme žádný lék, který bychom mohli dát pacientům s nízkou svalovou hmotou. Doporučit lze pouze pravidelné cvičení.

Jaké?
Takové, které nezatěžuje. Třeba plavání a cvičení ve vodě upravují svalovou koordinaci, zlepšují schopnost zabránit pádům i celkovou kondici a kvalitu života. Pravidelné cvičení je také důležitým opatřením při prevenci zlomenin. Posílením zádových svalů snížíte riziko zlomenin obratlů. Fyzická aktivita ale pozitivně ovlivňuje také riziko zlomeniny kyčle.

Jak bychom se měli stravovat, abychom své klouby a svaly udrželi co nejdéle v nejlepší kondici?
Klinické studie stravovacích návyků zdůrazňují význam pestré a vyvážené stravy s dostatečným zastoupením rostlinné složky, která příznivě ovlivňuje složení střevní mikrobioty. Vysoký protizánětlivý index má středomořská strava, například ovoce, zelenina, vláknina, fermentované mléčné produkty, olivový olej, bílé maso či ryby. Při dlouhodobé konzumaci stravy s vysokým protizánětlivým indexem se riziko zlomenin kyčle významně snižuje. Pomáhá i dlouhodobé a dostatečné zastoupení fermentovaných mléčných výrobků a kvašené zeleniny v jídelníčku. Opačné účinky má naopak nadměrný příjem živočišných potravin s nízkým protizánětlivým indexem, především červeného masa, a nasycených mastných kyselin.

Měli bychom doplňovat nějaké konkrétní vitaminy?
Významným modulátorem střevního mikrobiomu je vitamin D, který je nezbytný pro vstřebávání vápníku ze střeva a pro funkci kostních buněk. Protože dostatečná a neměnná koncentrace vápníku v krvi je pro život nezbytná, stává se při nedostatečném přísunu vápníku z potravy zdrojem minerálu kost. Ztráty kostní hmoty jsou pak nevratné. Je ale nutné zdůraznit, že účinek podávaného vitaminu D nelze očekávat u lidí, kteří mají vápníku a vitaminu D dostatek. Jejich podávání je tedy prevencí jen jedné z příčin zrychleného úbytku kostní hmoty, nikoli třeba postmenopauzální osteoporózy.

Více se dočtete v magazínu Zdraví, který je součástí čtvrtečních (dnešních) regionálních Deníků.

Dále se v magazínu Zdraví dozvíte:

- Je kolagen všemocný?
- Kdy je nejlepší čas na saunové rituály?
- Úklid? Ten začíná v hlavě
- Být lékárnikem je věda
- Příběh: Zpočátku jsme jedla jako miminko

Předplaťte si Deník s pravidelnými čtvrtečními přílohami již od 76 Kč měsíčně. (objednávejte ZDE) nebo si jej můžete objednat i telefonicky na 272 015 015.