Možná, že dřív, než tak skutečně učiníme, bychom mohli nahlédnout do svých stravovacích zvyklostí a zkusit najít chybu tam. Vždyť jako všechno v našem těle, souvisejí i nehty s kvalitou přijímaného jídla. Co se týká nehtů, ty strádají zpravidla nedostatkem některých vitaminů či stopových prvků. Když jim je dopřejeme, odmění nás novou kvalitou.

Pevnost a růst nehtů podporuje vitamin A. Najdeme ho v rybím tuku, játrech, (dušené) mrkvi, špenátu, melounech, meruňkách, zelí, brokolici, kukuřici, másle, vaječném žloutku. V menší míře pak v mléku, tučných rybách a třešních.

Vitaminy skupiny B prospívají dobrému stavu kůže a potažmo i z ní vyrůstajících nehtů. Nekvalitní nehty také ocení, pokud si doplníme vitamin B7 nazývaný také biotin. Nic nezkazíme, pokud si opatříme B-komplex.

Často nás netrápí jen třepící se nehty, ale i bolestivé záděry na prstech. V takovém případě bychom se měli zamyslet, jestli nám nechybí ve stravě vitamin C. Je to známý antioxidant se spoustou příznivých účinků. Bohatými zdroji tohoto vitaminu jsou například šípky, citrusy, rajčata, černý rybíz, jahody, brokolice, špenát.

Není tajemstvím, že vitamin D napomáhá vstřebávání vápníku. Tím pádem také umí předcházet křehkým a lámavým nehtům. Za nejkvalitnější zdroj se považuje sluneční záření. Jinak si jej můžeme doplňovat konzumací ryb, jako jsou sardinky, tuňák, losos. Výhodné je do stravy zařazovat i vejce, mléko a mléčné výrobky, játra, případně rybí tuk.

Zdravou barvu přičaruje zažloutlým nehtům vitamin E. Snadno ho najdeme v rostlinných olejích a v dlouhé řadě semen, ať už se jedná o sezamová, lněná, dýňová či slunečnicová. Jako zdroj poslouží i ořechy, ovesné vločky, celozrnné pečivo. Z živočišné říše pak máslo, játra, vejce.

Bílé skvrny signalizují, že nám chybí zinek. Doplníme si ho konzumací červeného masa, vajec, mušlí. Hrbolaté a lámavé nehty zase upozorňují na nedostatek železa. V takovém případě si můžeme začít častěji připravovat opět játra, k nim přidáme listovou zeleninu. Zdrojem železa jsou i pivovarské kvasnice.

Olivový olej a ryby jsou zásobárnou nenasycených mastných kyselin. Ty potřebujeme mj. k tomu, abychom měli nehty krásně lesklé. Nehtům pomáhá i péče zvenčí. Znamená to nejen dobrou a pravidelnou „údržbu", ale také například péči s pomocí různých olejů, jako je třeba olivový nebo mandlový.

Renata Malá