Devět z deseti Čechů volá po komunikaci s lékaři prostřednictvím počítače nebo telefonu. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost CompuGroup Medical uspořádala agentura Stem/Mark. Lidé se přitom nechtějí jen online objednávat, konzultace na dálku žádají také při pravidelných kontrolách nebo vyšetření.

Třeba Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra už proto zavedla speciální infolinku, na kterou se mohou lidé obracet prakticky nepřetržitě – funguje 24 hodin, sedm dní v týdnu. „Jen za první měsíc jí využilo více než osmdesát klientů,“ hlásí ředitel pojišťovny David Kostka.

Infografika: Dotazy na všeobecného lékaře

Rekordmani v návštěvách

Linka podle něj pomůže všem klientům, kteří potřebují najít správného lékaře nebo rychle zkonzultovat svůj zdravotní stav. „Dalším lidem odborníci vysvětlí výsledky laboratoře nebo objasní odborný lékařský termín,“ doplňuje Kostka. Pacienti se ale mohou na linku obrátit také v okamžiku, kdy se na něco zapomněli zeptat svého lékaře při návštěvě v ordinaci.

Pojišťovna tím chce podle Kostky omezit „zbytečné courání“ pacientů po ambulancích. Právě v tom jsou totiž Češi rekordmany: zatímco průměrný tuzemský pacient absolvuje až dvanáct kontaktů s lékařem ročně, v Rakousku jich uskuteční jen sedm a ve Švédsku dokonce tři. Pojišťovny tak každoročně vydají o 20 miliard víc, než by musely.

Podobnou cestou se ale vydávají také některá zdravotnická zařízení. Například známý chirurg Tomáš Šebek kvůli tomu založil dokonce specializovanou službu uLékaře.cz. Ročně se na ni obrátí až 28 tisíc lidí. „Nejčastěji se ptají na kožní nebo gynekologické problémy. Dotazy ale směřují také na urology,“ přibližuje Táňa Lálová z portálu uLékaře.cz.

Zájem podle ní každý měsíc roste – služby totiž využívají hlavně mladší lidé z větších měst, kteří zkrátka nemají čas obíhat ordinace. Druhou velkou skupinou jsou pak pacienti, kteří si přejí znát názor jiného odborníka, nebo kteří mají o své léčbě jakékoliv pochybnosti. „Lékaři jim totiž celý postup často dostatečně nevysvětlí,“ tvrdí Táňa Lálová. Největší nápor dotazů podle ní řeší infolinka po víkendu – tedy hlavně v pondělí a úterý. Nejméně lidí se naopak ozývá ve dnech volna.

Svou infolinku má také Masarykův onkologický ústav v Brně. Podle jeho  mluvčí Zuzany Joukalové přijme kolem pěti tisíc dotazů ročně. Lidé se na odborníky nejčastěji obracejí kvůli tomu, že potřebují doporučit vhodného lékaře, nebo chtějí zkonzultovat možnost alternativní léčby. Dalším pacientům experti radí s výživou nebo jim vysvětlují konkrétní léčebné postupy. „Řada pacientů ale potřebuje jen zklidnit – valí se na ně totiž obrovská spousta nových informací,“ uzavírá Joukalová.