Aby měli klid, na všechno během telefonického rozhovoru kývli a zavěsili. Jenomže pak je čekalo nepříjemné překvapení: lékaři zjistili, že během telefonátu uzavřeli takzvanou smlouvu na dálku. Objednali si třeba zveřejnění svého jména v katalogu nebo školení o bezpečnosti.

Za službu, kterou původně ani nechtěli, teď po nich firmy žádají desetitisíce korun. Pokud zdravotníci nezaplatí, hrozí jim soudem a exekucí. „Poskytovatelé služeb jim přitom samozřejmě tvrdí, že evidují lékařův souhlas s uzavřením smlouvy na dálku,“ popisuje Daniel Valášek z právní kanceláře České lékařské komory.

Podobných stížností má prý na stole desítky. Scénář je přitom u všech případů stejný: firma lékaře kontaktuje výhradně po telefonu, navíc v ordinační době. „To znamená v okamžiku, kdy má lékař mnoho starostí s chodem ambulance a nedává příliš pozor,“ přibližuje.

Falešná povinnost

Firma prý navíc často zdravotníkům tvrdí, že jim po-může vyřešit nějakou novou povinnost. „Třeba že už nelze předávat lékařskou zprávu jinak než přes naprosto konkrétní IT produkt,“ pokračuje Daniel Valášek.

Pokud lékař rozhovor včas neutne, přijde mu po pár dnech do schránky faktura. Většinou na mnohatisícové částky. Snahu o storno objednávky firma neuzná. Místo toho začne zdravotníka bombardovat nepříjemnými výhrůžkami. „Ne každému lékaři s tím ale dokážeme pomoci. Jsou bohužel i takoví, kteří se na naši právní kancelář obrátí příliš pozdě. Potom už nezbývá než závazek akceptovat a uhradit,“ doplňuje Daniel Valášek.

Komora proto nyní zdravotníky vyzývá, aby si dali na jednání firem pozor. „Apelujeme na všechny, aby telefonickým nabídkám nepodléhali, nabídku důrazně odmítli a hovor ukončili,“ radí svým kolegům šéf komory Milan Kubek.

Lékaři si na nekalé praktiky takzvaných katalogových firem nestěžují zdaleka poprvé. Před čtyřmi lety řešila komora dokonce vlnu oznámení na jednání společnosti z Portugalska. Protože šlo o případ s přeshraničním přesahem, spojili se tehdy lékaři s poslanci Evropského parlamentu a s Evropskou komisí. Chtěli po nich, aby kvůli nekalému jednání firem zpřísnili legislativu, tedy evropskou směrnici o klamavé a srovnávací reklamě.

Podle právníka Ondřeje Dostála už se ale situace zlepšila. Lidem dává dostatečnou možnost obrany i český občanský zákoník.