Pocit žízně je už pozdním příznakem nedostatku tekutin. Mírný nedostatek se podle hygieniků projevuje bolestí hlavy, únavou, malátností a snížením výkonnosti. Dvouprocentní úbytek váhy vlivem ztráty tekutin může znamenat až dvacetiprocentní ztrátu výkonu. Dlouhodobý nedostatek tekutin způsobuje poruchy funkce ledvin, vznik močových kamenů, záněty močových cest či zácpu.

U dospělého člověka tvoří voda asi 70 procent hmotnosti, u dětí je to až 80 procent. "Dospělí často hlídají děti, aby doplňovaly tekutiny, ale i rodiče zapomínají pít," uvedl šéf pražských hygieniků Jan Jarolímek. Lidé by se také podle něj neměli zdržovat přes poledne na přímém slunci.

Bouřky v Německu
Německem se přehnaly silné bouřky. Kácely stromy, ochromily dopravu, zabíjely

Denní potřebné množství tekutin odborníci orientačně stanoví na dva litry u žen a 2,5 litru u mužů. Část lidé přijímají v jídle, nápoje by ale měly tvořit asi 80 procent příjmu tekutin. Děti kolem jednoho roku věku potřebují asi litr tekutin, do tří let přibližně 1,3 litru a do osmi let 1,6 litru. Dívkám do 13 let doporučují 1,9 litru tekutin, chlapcům 2,1 litru.

V horku, při namáhané činnosti a sportu by měla být spotřeba vyšší. "Doporučujeme pití čisté pitné vody kohoutkové i balené. Dále neslazené ovocné nebo zelené čaje. Některé minerální vody, vzhledem k vysokému obsahu rozpuštěných látek, nejsou určeny jako trvalý a jediný zdroj, jsou ale vhodné k občasnému doplnění minerálů po námaze nebo pobytu v horku," uvedl Matěj Čermák z oddělení obecné a komunální hygieny.

Ivana Trumpová
Prezident zuřil, když Trumpová odmítla místo velvyslankyně v Česku

Zda je tekutin dostatek se dá určit i z moči. Ta má být světlá a v obvyklém množství, například na dětské plence nemá být vidět. "Pokud moč tmavne, je zřejmé, že organismus šetří vodu, protože nemá tekutin dost," dodal Jarolím. Změna barvy moči může signalizovat i vážnější zdravotní potíže.