Pokud jste někdy měli záděru, jistě jste si říkali, jak je možné, že něco tak malého může tolik bolet. Zprvu sotva patrný kožní převis způsobuje mírnou bolest, která se velice rychle změní v utrpení, okolí nehtu je extrémně citlivé, oteklé, zarudlé a stačí se zadrhnout za tričko či ložní prádlo a bolestí vyskočíte půl metru vysoko.

Jak vyzrát na záděrky a suchou kůžičku:

Zdroj: Youtube

Kde se ale najednou záděra vezme? Jak ji ošetřit, jak záděrám předejít a co s nimi naopak nikdy nedělat?

Co způsobuje záděry

Někdo na ně trpí více, jiný méně. Může to být typem kůže, ale především činnostmi, které běžně denně provádíte. Obecně však i podle zdravotního blogu Banner Health platí, že záděry se tvoří zejména tam, kde pokožka není dostatečně hydratovaná a chybí jí maz.

Popraskané ruce se musí především hydratovat a chránit před mrazem
Popraskané ruce umí potrápit, vyléčit je ovšem lze přes noc. Zkuste tyto tipy

„Cokoli, co způsobuje vysoušení pokožky, jako je například časté mytí rukou, suché zimní počasí, častá desinfekce rukou, časté používání odlakovače na nehty nebo navštěvování chlorovaných bazénů, může mít za následek vytváření bolestivých záděr,“ vysvětluje pro Banner Health Regan Olssonová, která se dlouhodobě zabývá zdravotnickými tématy.

Podle zdravotní sestry Samii Kadriové však ke tvorbě záděr přispívá i příliš krátká manikúra a zlozvyky jako kousání nehtů, cucání palce či trhání a stříhání okolní kůže.

Zmizí záděry samy od sebe?

Záděry na rukou, ale někdy i v okolí nehtů na nohou, se vyskytují běžně a často se i samy od sebe zahojí bez zmínek jakýchkoliv obtíží, či dokonce infekce. Někdy se však může stát, že se kůže v okolí nehtu v důsledku špatné manipulace s nehty a jejich okolí či po úrazu zanítí.

Na videu můžete vidět kůži, která je již infikovaná s obsahem hnisu:

Zdroj: Youtube

Jak stojí například ve studii z roku 2022 o rizicích vzniku paronychie, i to už je někdy důvod k návštěvě lékaře. Obzvlášť u dlouhotrvajících obtíží. Proto, ale i kvůli urychlení hojení, je lepší použít některý z následujících postupů.

Jak se zbavit záděr

Pokud se u vás objevila bolestivá záděra, jediné, co s ní můžete udělat, je ji odstřihnout. Dobré je ruku nejprve namočit do lázně s příměsí oleje, která pokožku změkčí.

Trápí-li vás zatržená kůžička už delší dobu, je vhodné ji podle webu Celostní medicína nejprve namazat hojivou mastí, nechat přes noc působit pod náplastí a odstřihnout až po odeznění největší bolesti.

Pokud záděra zanícená ještě není, postupujte dle tohoto návodu:

1. Namočte si ruce do teplé vody a vydržte takto relaxovat 15 minut.
2. Po změknutí kůže vmasírujte do postižené oblasti olejíček nebo krém s vitaminem E.
3. Vydesinfikovanými nůžtičkami na manikúru opatrně zastřihněte kůžičku u nehtového lůžka.
4. Oblast ošetřete olejíčkem na okolí nehtů, abyste zabránili vysoušení a dalšímu vytváření záděr.

Co nikdy nedělat

Pokud jste měli ve zvyku záděru utrhnout, ukousnout či ji jinak rychle odstranit, příště tomuto nutkání raději odolejte. Tímto zcela nevhodným způsobem odstraňování zatržené kůže si totiž můžete způsobit více bolesti než užitku.

Neošetřená suchá kůže na nohou je známkou počínajícího problému.
Když popraskané paty znemožňují chůzi. Odborníci radí krémy, babičky zase banán

„Nemluvě o tom, že může dojít k odtržení živé tkáně, čímž si prodloužíte dobu hojení, ale můžete si do rány zanést i bakterie, které budou mít za následek rizikovou infekci,“ tvrdí na zdravotním webu Web MD doktor Dan Brennan.

Jak zamezit vzniku záděr do budoucna

Tvorbě záděr můžete předejít pravidelnou péčí o nehty a jejich okolí. První, co budete muset udělat, je zbavit se zlozvyku nehty či kůžičku okusovat a odtrhávat. Pokud toto není váš případ, naučte se o kůži kolem nehtů starat.

„Vyvarujte se manipulaci s chemickými látkami, které vysušují kůži, denně pokožku v okolí nehtů hydratujte, při úklidu používejte gumové rukavice a pravidelně kůžičku po koupeli zatlačujte zpět nástrojem k tomu určeným,“ říká Regan Olssonová.

Jak na záděry kolem nehtů:

Zdroj: Youtube

Můžete také vyzkoušet domácí lázeňskou péči, kterou doporučuje nehtová odbornice Deborah Lippmann. „Kokosový olej hluboce hydratuje pokožku a zároveň změkčuje kůžičku. Namočte si ruce do oleje, zabalte je do teplých ručníků a relaxuje. Následně nezapomeňte hydratovat pleťovým mlékem nebo krémem. Aplikujte tak často, jak je potřeba,“ radí na lifestylovém webu Byrdie.

Co vám chybí v jídelníčku

V neposlední řadě se také zaměřte na svůj jídelníček. Pijte dostatečné množství tekutin a přijímejte vyváženou stravu. Špatná skladba jídelníčku totiž může být zrovna tak příčinou záděr i podle zdravotního webu Medicine Net.


Nahrává se anketa ...

Soustředit byste se měli především na dostatečný příjem kyseliny listové (tmavě zelená zelenina jako špenát, chřest, brokolice, ale i fazole, čerstvé ovoce, játra, celá zrna, vejce), vitaminu B (játra, ryby, mléko, korýši), vitaminu C (kiwi, papriky, rajčata, jahody, květák) a keratinu (vajíčka, losos, cibule, slunečnicová semínka, mango, kadeřávek).