Šestnáctiletý Mostečan Martin P. dokončil druhý ročník průmyslové školy. Od svých čtrnácti let užívá nikotinové sáčky, naducané bílé polštářky, které se vkládají pod horní ret a uvolňují nikotin. „Je to alternativa k cigaretám, které jsem začal kouřit na základce. Když mi na to přišli rodiče, byl doma řev, facan a okamžitý zákaz. Mě to ale nešlo přestat hned, já jsem už denně vykouřil kolem deseti cigaret a chyběly mi, tak jsem zkusil tohle,“ říká středoškolák.
Plechovky se sáčky kupuje ve večerce s prodavačem vstřícnějším, než v lékárně, kde prodávají žvýkačky a spreje na odvykání. „Nebyl jsem plnoletý, nikdo mi to neprodal a rodičům jsem nechtěl říkat, že to potřebuji, že jsem kouřil tolik. Na sáčky omezení není,“ vzpomíná.

Jenže dvouleté odvykání žádný přínos nemělo a postupný přechod ze sáčku k čistému štítu se nekonal. „Sáčky užívám pořád. Nijak mě neobtěžují, baví mě ty příchutě. A kolem mě je bere kdekdo, měníme si, zkoušíme. Problém v tom nevidím,“ doplňuje Martin. Přestože sáčky neobsahují tabák, mohou vyvolat závislost kvůli vysokému obsahu nikotinu.
A problém v tom nevidí ani další středoškoláci. Státní zdravotní ústav prováděl během roku 2021 šetření, při kterém mapoval zálibu Čechů v užívání alkoholu a tabáku. Nikotinové sáčky sice užívá jen 1,8 procent lidí, ale jejich věk je problematický. „Nejvyšší zastoupení uživatelů nacházíme v nejmladší věkové skupině 15 až 24 let,“ stojí ve zprávě k šetření. Skupina tvoří 6,6 procent všech uživatelů, více než poloviny sáčky užívá denně. Nejčastější důvod, proč se do užívání tato skupina pouští, je chuť expetimentovat a to až u jedné třetiny.
O riziku se málo mluví
U mládeže nepatrně také stoupá obliba elektronických cigaret. Podle zprávy SZÚ elektronickou cigaretu kouří až 12,5 procenta mladistvých ve věku 15 až 24 let. Elektronické cigarety, které byly z počátky prezentovány jako alternativa ke kouření cigaret protože nespalují tabák, jsou víc a víc oblíbené u Čechů obecně. V roce 2021 začalo s jejich užíváním o více než dvě procenta v předchozím roce. Více než polovina kuřáků elektronických cigaret pravidelně neodolá ani tabákové klasice a odvykání je tak stejně na druhé koleji.

Názory odborníků na rozšířenou oblibu nikotinových sáčků a elektronických cigaret skloňují především slovo reklama. Netabákové výrobky, bez ohledu na množství nikotinu, nepodléhají žádné zákonné regulaci a u lidí tudíž vyvolávají dojem, že jsou neškodné. A toho využívá bohatě marketing.
„Mediální propagace tabákových firem totiž působí podprahově, a ač to vyloženě neříká, vyvolává u uživatelů pocit, že jde o výrobky se zanedbatelnou mírou rizika. Informovanost o skutečných dopadech na zdraví je mizivá,“ vysvětluje adiktolog Ladislav Dékany z Národní linky pro odvykání.
Podle něho se o riziku nikotinu mluví ve společnosti málo. Výrobci přitom stále přicházejí s novým zbožím, konkrétně u nikotinových sáčků i elektronických cigarete a vaporizérů lákají na zajímavé obaly, názvy i příchutě, od ovoce typu mango, borůvky, jablko po sladké skořicové koláčky.

Před časem WHO vydala doporučení k tomu, aby nikotinové a tabákové výrobky měly jednotné a nevýrazné balení, tzv. Plain packaging. S úspěchem ho zavedla před desetiletím například Austrálie.
Generace bez tabáku
Odborníci volají po regulaci a na své straně by mohli mít i politiky. Do 17.6 mohly členské země zasílat připomínky do připomínkového řízení, které vedla Evropská komise k zmíněným nikotinovým sáčkům. Podle výsledků se většina států shodla na tom, že tabákové a nikotinové výrobky by měly podléhat vyššímu zdanění, v závislosti na jejich škodlivosti.
Cílem Evropské unie je do roku 2040 vychovat generaci bez tabáku, k čemuž by měly pomoci i celoevropské regule. V Evropské unii se řadí mezi kuřáky a uživatele nikotinových výrobků 120 milionů lidí.