Studie olomouckých odborníků se nedávno objevila na titulní straně prestižního časopisu Americké chemické společnosti Analytical Chemistry. Podle autorů nová metoda přináší hned několik výhod. "Vlastní stanovení trvá jen několik minut a potřebné technické vybavení je přibližně o řád levnější v porovnání s nákladnými stávajícími metodami," uvedl ředitel centra a spoluautor projektu Radek Zbořil.

Metoda je založena na izolaci látek. K separaci a následnému stanovení látek slouží magnetické nanočástice, které jsou pomocí patentované technologie spojeny s nanočásticemi stříbra. "Na ně se navazují specifické molekuly, které plní roli jakéhosi klíče. Ten přesně zapadá do struktury stanovované látky, která se nachází například v krvi, moči nebo mozkomíšním moku. V našem případě hraje stanovovaná látka roli jakéhosi zámku," doplnil Zbořil. Takto navázané cílové látky vědci snadno oddělí magnetem a následně pomocí nanostříbra určí jejich množství v rekordně nízkých koncentracích.

Tento postup již olomoučtí vědci použili například pro stanovení dopaminu v mozkomíšním moku. Hladina této látky, která zprostředkovává přenos informací mezi mozkovými buňkami, je přímo spojena například s Parkinsonovou chorobou. "Nový postup dovolil její stanovení v množství tisíckrát nižším v porovnání s konkurenčními technikami," doplnil jeden z hlavních autorů nové technologie Václav Ranc. Podobně úspěšní byli zdejší výzkumníci i při stanovení imunoglobulinu G, který představuje nejvýznamnější třídu protilátek v krvi a tkáňovém moku.

Využití této nové metody vidí odborníci například při diagnostice vybraných nádorových onemocnění. Uplatnění by podle nich bylo možné i v dalších oborech, například při detekci vysoce toxických látek v životním prostředí nebo potenciálně nebezpečných příměsí v potravinářském a lihovarnickém průmyslu.