Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pro úspěch hubnutí je důležitá motivace a vědomí příčin kil navíc

Kdo chce zhubnout a dosaženou váhu si dlouhodobě udržet, měl by si podle výživového specialisty Petra Havlíčka především uvědomit, zda to chce sám, nebo ho k tomu někdo nutí. Měl by si také rozebrat, proč kila navíc má, aby řešil příčiny, nikoli jen následek, řekl Havlíček, který je garantem projektu Vím, co jím. Většina lidí podle Havlíčka začne s nějakým druhem diety. To nestačí, je nutné přidat také pohyb a hlídat si i správný odpočinek a spánek.

27.7.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

„Nejdůležitější je motivace. Vždy je to neúspěšné, pokud řekne partnerka, že si přeje štíhlejšího partnera, nebo řekne lékař, že musím zhubnout, protože mě to ohrožuje na zdraví. Protože veškeré věci, které dělám s tím, že musím, tak je vlastně dělat nechci," vysvětlil.

K nastartování zdravého životního stylu by si člověk měl udělat analýzu, proč kila navíc má. „Jestli je to otázka špatného stravování, nepohybu, stresu, neodpočívání nebo genetiky," upřesnil odborník. Jen tak může člověk současně s hubnutím pracovat i na odstranění příčin nadváhy.

Kdo se zaměří jen na dietu a navíc věří, že zhubne, když při ní hodně trpí, dlouho to podle Havlíčka nevydrží. Úspěch má nanejvýš pět až deset procent lidí, ostatní se vrátí k původní stravě a kila zase naberou. Opakované diety vedou v jojo efektu k tloustnutí.

Mozkový či výživový kouč

Příčiny nadváhy je podle Havlíčka nejlépe hledat s mozkovým či výživovým koučem. Člověk sám nemá nadhled. Najít si odborníka může každý sám na internetu, když si zadá slova „zdravý životní styl", ne jen „výživový poradce", protože při hubnutí jde o víc než jen změnu stravy. Dobré je nevybírat podle vzhledu stránek, ale podle vyjádření těch, kteří už úspěšně zhubli a dlouhodobě si váhu udržují.

V hubnutí podle Havlíčka pomáhá stanovit si konkrétní a splnitelné cíle. Nestačí říct si, chci zhubnout, ale chci zhubnout o pět kilo a vejít se do oblíbené sukně. K úspěchu nevede ani to, když si člověk řekne, že každý den uběhne pět kilometrů, lépe je stanovit si třeba svižnou procházku tři dny v týdnu. Za plnění plánu by si člověk měl dopřát malou odměnu.

Občasné porušení diety povoleno

Podle Havlíčka se lidé nejčastěji dopouštějí chyby při sestavování jídelníčku. Ve stravě mají málo bílkovin, zeleniny a příliš ovoce, které dodává tělu sacharidy. Vyřazují ze stravy tuky, ty jsou ale nezbytné pro vstřebávání některých vitamínů a měly by tvořit 30 procent energetického příjmu, převažovat by měly tuky rostlinné. Lidé také jedí málo ryb a pijí mnoho slazených nápojů.

Občasné porušení diety Havlíček povoluje, „uklouznutí" je podle něj dokonce žádoucí. „Pokud si to člověk příliš zestriktní a nikdy si nic nepovolí, tak logicky jak pro metabolismus to není úplně optimální, ale především ne pro jeho psychiku. Měl by vědět, že může všechno, kromě věcí, které opravdu nepotřebuje, jako jsou sladké limonády, ale zároveň by měl vědět, že když si jednou za 14 dní dá skleničku koly, že ho to nezabije, protože 80 až 90 procent jeho stravování a pohybu je správně," shrnul.

Desatero „Vím, co jím"
1. Jezte pestrou a vyváženou stravu.
2. Jezte více zeleniny a ovoce. Snažte se zařadit zejména zeleninu a ovoce ke každému jídlu během dne.
3. Vybírejte celozrnné produkty – chléb, pečivo, těstoviny. Upřesnostňujte rýži natural.
4. Volte rostlinné tuky a kvalitní margaríny z nich vyrobené.
5. Zařaďte do jídelníčku fazole, hrách a čočku.
6. Vybírejte maso, masné produkty a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku.
7. Omezte sůl. Pro zlepšení chuti pokrmů používejte bylinky a koření.
8. Pijte přednostně vodu, neslazený čaj a nízkoenergetické nápoje.
9. Udržujte si správnou tělesnou hmotnost.
10. Pravidelně se aktivně hýbejte alespoň 30 minut každý den.

Autor: ČTK

27.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.
1 9

ANALÝZA DENÍKU: Voliči hlasovali proti klasice

Kateřina Perknerová.
9

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Nejmladšího a nejstaršího poslance dělí 58 let

V nové Poslanecké sněmovně zasedne zároveň nejmladší i nejstarší poslanec v historii Česka. Do poslanecké lavice usedne devětasedmdesátiletý Karel Schwarzenberg, který byl zvolen za TOP 09. Dosud patřilo prvenství nejstaršího poslance Zdeňku Jičínskému, kterému bylo při zvolení v roce 2006 77 let. Naopak nejmladším zástupcem bude Schwarzenbergův partajní kolega Dominik Feri, kterému je 21 let, tři měsíce a deset dní. Oba dva kandidovali v Praze.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení