Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Milované a nenáviděné olivy jsou málo kalorické

Jedni je milují, druzí je nemohou ani cítit. Řeč je o olivách. Traduje se, že mnoho lidí jim přijde na chuť až s věkem. Přitom jsou tak zdravé.

26.10.2009 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock

I když to na první pohled nevypadá, olivy, byť jsou naložené ve slaném nálevu, v malém množství prospívají lidskému organismu hned z několika důvodů. Poskytují totiž tělu vyváženou sadu minerálů, vitaminů a esenciálních olejů.

Mlsání sedmi oliv denně (to je 25 g na den) je odborníky doporučená denní dávka pro dospělého.

Více než sedm oliv by pak měly jíst osoby se zvýšenou námahou, jako jsou sportovci a časově vytížení pracující. Méně než sedm oliv denně by naopak měli jíst lidé obézní nebo ti, kteří trpí vysokým krevním tlakem, protože nálev obsahuje hodně soli.

Mají příznivce i odpůrce

Říká se, že k olivám se člověk musí projíst, aby si je oblíbil.

Malé zelené, fialové nebo černé kuličky s nezaměnitelnou hořko-slanou chutí opravdu málokomu zachutnají hned napoprvé.

Ale toho, kdo jim dá šanci, po několika soustech odmění svou nezaměnitelnou a lahodnou chutí.

Podobně tomu tak bylo i v české kuchyni, kde olivy původně nebyly běžnou součástí jídel. V posledních několika letech se však situace změnila a trend užívání různorodých oliv do řady jídel je dnes běžným jevem a obliba oliv je tak v českých domácnostech i restauracích stále větší.

Čeští spotřebitelé dávají přednost olivám zeleným, a to naloženým i plněným, nicméně v poslední době se zvyšuje také spotřeba černých oliv.

Z celkového objemu oliv dovezených do České republiky pochází více jak 80 procent oliv ze Španělska a jen za poslední dva roky vzrostl dovoz do České republiky dokonce o pětinu.

Černé olivy se sklízejí až v prosinci

Různá barva u oliv neznamená jinou odrůdu, ale pouze jinou dobu sběru. Olivy jsou nejdříve zelené a v průběhu zrání se barva mění na vínově červenou, poté na červenou, fialovou, a když oliva úplně dozraje, tak zčerná.

Zelené olivy, které se ve Španělsku sbírají na podzim, mají nižší obsah oleje, jsou křupavější a s výraznější nahořklou chutí. Dozrálé černé olivy, které se sklízejí začátkem prosince, jsou chuťově jemnější a obsahují 20 až 30 procent oleje.

V některých oblastech se olivy sbírají pomocí hrábí nebo do předem připravených sítí pod stromy.

Každý pěstitel má vlastní nálev

Je třeba je dále upravovat, protože v syrovém stavu jsou téměř nepoživatelné. Mají nepříjemnou trpko-hořkou chuť.

Proto se nejdříve vylouhují ve vodě a pak naloží do soli, octa nebo oleje.

Každý výrobce používá svůj nálev, ochucuje ho bylinkami nebo olivy plní papričkami, mandlemi, sýrem nebo lososem. Délka louhování záleží na velkosti a zralosti oliv a také na daném receptu. Nic se nesmí uspěchat. V Řecku například máčejí olivy deset dní v moři. Obvyklý čas je ale maximálně pět dní, někteří olivy louhují jen několik hodin. Proto stejná oliva od jiného zpracovatele chutná jinak.

Vyznáte se v olivách?

Arbequina – kulaté, nahnědlé olivy z Katalánska. Jsou naložené do marinády, ve které uzrávají. Lisuje se z nich vysoce kvalitní olivový olej.

Gaeta
– baculaté olivy z Itálie, potřené nebo naložené v olivovém oleji. Vynikají měkkou strukturou a jemnou chutí.

Calamata – Řecké olivy ve tvaru mandle, velké asi 12 mm, často naložené v marinádě z vinného octa.

Mazanillo – Tvarem patří mezi nejkulatější olivy, které se navíc dobře vypeckovávají a často tak bývají plněné nebo nadívané. Mohou být zelené i černé.

Moroccanské – na sucho naložené – černé olivy se svraštělou slupkou. Silné a koncentrované s nádechem hořkosti.

Nicoise – malinkaté olivy z francouzské Provence mají hořko-nakyslou chuť, často se nakládají s bylinkami.

Picholline – malé, štíhlé olivy z Francie, jemné, skoro nasládlé, křupavé. Nakládají se do láku a potom do marinády.

Proč jíst olivy

Mají málo kalorií – 25 gramů oliv obsahuje pouze 37 kalorií. Přitom černé olivy obsahují méně kalorií než olivy zelené.

Jsou zdrojem vlákniny – 100 gramů oliv obsahuje 2,6 gramu vlákniny.

Obsahují antioxidanty a minerály – je v nich velké množství vápníku, hořčíku a polyfenolů, tedy látek, které jsou nezbytné pro zdravé fungování organismu.

Zdravé tuky – hlavní složkou obsaženou v olivách je kyselina olejová, díky které mohou být olivy součástí zdravého a vyváženého jídelníčku.

Autor: Kateřina Erbsová (Stárková)

26.10.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Rakousku vybuchl plynový terminál.
AKTUALIZUJEME
1 11

V Rakousku vybuchl plynový terminál, zabil jednoho člověka, 18 zranil

Pád z vyhlídky v Jičíně
AKTUALIZOVÁNO

Pád páru z vyhlídky nebyl nehodou. Mladík byl obviněn z pokusu o vraždu

AKTUALIZOVÁNO

Český fotbal povede Malík. Volbu provázely pískot i tvrdá Peltova slova

Úterý, zamračený a větrný den. Sportovní centrum v Nymburku. Právě tady byl odpoledne zvolen předseda fotbalové asociace. Stal se jím Martin Malík, který porazil Petra Fouska.

AUTOMIX.CZ

Škoda představila novou speciální edici Fabie. Oslavuje závodní úspěchy značky

Česká automobilka Škoda oslavuje svůj nejúspěšnější rok ve své závodní historii speciální edicí Fabie, který bude od února k dispozici na 21 trzích. Nová varianta odkazuje na letošní úspěchy soutěžního vozu Škoda Fabia R5, která kromě jiného v letošní sezóně vybojovala titul mistra světa v kategorii WRC 2. A proto ho některými stylovými doplňky připomíná.

Babišova vláda ještě před jmenováním položí věnec k hrobu TGM

Nová vláda Andreje Babiše (ANO) ještě před svým jmenováním položí ve středu dopoledne věnec k hrobu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka v Lánech. Poté se budoucí ministři zúčastní jednání sněmovního výboru pro evropské záležitosti.

Nemocné Natálce může sbírka pomoci k samostatné chůzi

Nejednu krušnou chvíli už život připravil rodičům čtyřleté Natálky ze Žďárska. Holčička se jim narodila v srpnu 2013 a byla velmi krásné a hodné miminko.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT