Počet dětí ve školkách ve školním roce 2013/2014 bude stejně jako loni šplhat k dlouhodobému maximu. Do mateřinek má docházet více než 350 tisíc dětí, což je stav srovnatelný s populačním boomem v letech 1991-1992. Zápisy jsou nyní u konce a možná i vy patříte k těm, kdo obdrželi dopis se strohou větou: Nebyl přijat.
Plán B
Co teď? Vždyť se musíte vrátit do práce a nejbližší babička bydlí na druhém konci republiky! Nezoufejte, soukromé školky a nestátní neziskové organizace, které nabízejí hlídání dětí, v poslední době rostou jako houby po dešti a nějaká se najde určitě i v místě vašeho bydliště či v blízkém okolí. I ony se musí držet konceptu a osnov předškolní výchovy. Navíc většinou tyto školky nabízejí nějaké tematické zaměření jako je výuka vedená v angličtině nebo specifickou filozofii, například zdravý životní styl.
Když navštívíte takzvanou ekoškolku, na první pohled vás nejspíš zaujme interiér s přírodními materiály nebo zajímavě řešená zahrada. A nejspíš si všimnete i nástěnky zvoucí k výletům do přírody a akcím s rodiči či jídelníčku, který obsahuje netradiční suroviny a bio potraviny. „Při zakládání ekoškolky jsme vycházeli z přesvědčení, že pozitivní vztah dětí k přírodě a k našemu okolí, jakož i zdravý životní styl, je potřeba budovat již v raném dětství," vysvětluje Jana Teichertová, ředitelka mateřské školky Ekolandia, jejíž pobočky najdete v Čelákovicích a v Brandýse nad Labem.
Bez televize
Televizi v ekoškolkách většinou nenajdete, zato se tu můžete setkat s živými zvířaty. A také společný program podněcuje děti k vytváření vztahu k přírodě. „Nemáme moc klasických hraček, a dětem ani nechybějí. Z vlastní zkušenosti víme, že si vyhrají s různými přírodními předměty. Hračky si vytvářejí z toho, co posbíráme při našich venkovních aktivitách z kůry stromů a šišek, ovčí vlny, kamenů nebo barvených hedvábných šátků. Příroda je naše herna," říká Jana Teichertová. „Obě naše školky mají tematický měsíční vzdělávací plán, ve kterém se všemi kroužky, jako je například angličtina, keramika, péče o zvířátka, logopedie a vaření, prolínají ekologická témata, to, co se zrovna děje v přírodě, nebo třeba tradice našich předků," dodává.
Děti tráví co nejvíce času v přírodě. A je dokázáno, že pobyt venku za každého počasí zlepšuje jejich imunitní systém.
Lesní moudrost
Další alternativou ke státním zařízením jsou lesní mateřské školky. Ty první vznikly v 50. letech ve Skandinávii. Stojí na principech výchovy dětí v přírodě a spolupráce školky s rodiči. V Česku letos ministerstvo školství rozhodlo, že lesní školky připravují děti na školní docházku stejně kvalitně jako ty běžné.
„Rozdíl mezi lesní školkou a ekoškolkou je v tom, že ekoškolka má i klasickou pevnou třídu, zatímco lesní školka má zázemí například v maringotce," vysvětluje Jana Teichertová. Většina programu se tedy odehrává venku. Pedagogové připravují program, který přirozeně navazuje na roční období a místo, které se pro daný den stává učebnou pod širým nebem.
Zásadou v lesních mateřinkách je menší počet dětí na učitele. Optimální počet je patnáct až dvacet dětí doprovázených vždy nejméně dvěma dospělými.
Informace o lesních školkách najdete na webu Asociace lesních mateřských školek www.lesnims.cz.