Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Terapeutka: Při sedavém zaměstnání nemusíte tloustnout, stačí mít vůli

Nenabrat zbytečná kila a udržet si zdraví i při sedavém zaměstnání je podle nutriční terapeutky Terezy Masné možné. Radí pravidelně a zdravě jíst a udělat si čas na pohyb. Je k tomu podle ní potřeba hlavně vůle. Problém u lidí plně vytížených prací ale bývá, že nemají během dne čas ani se najíst. Jedí nepravidelně a na pohyb už jim večer nezbývá sil.

12.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Sedavé zaměstnání neohrožuje jen tloustnutím, zatěžuje také záda, krční páteř a oči a hlavně srdce a kardiovaskulární systém. Metabolismus se zpomaluje, zastavuje se cirkulace enzymu rozkládajícího tuky, tím klesá schopnosti těla zbavit se toxických látek, řekla Masná.

„Pro vyvážení nezdravého dopadu sedavého zaměstnání je třeba zaměřit se na dvě hlavní oblasti života – stravu s pitným režimem a pohyb a sport," shrnula poradkyně projektu Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij zdravě.

Káva odvodňuje

Pracovně vytížení lidé si pomáhají k soustředění kávou, ta ale odvodňuje, proto by vždy měli vypít i sklenici vody. Masná radí pít neperlivou vodu pokojové teploty. Ledové nápoje ochlazují tělo, tím zpomalují metabolismus. Tvrdý alkohol, víno a pivo nejsou součástí pitného režimu, jen „chuťovým doplňkem".

K dodržení pitného režimu radí Masná ráno po příchodu do práce si dát na stůl 1,5 až dvoulitrový džbán s vodou, do večera by měl být prázdný. Komu nechutná čistá voda, může si ji ochutit citrónem nebo čerstvými bylinkami. Máta osvěží, meduňka uklidní, zázvor zahřeje, což se hodí v zimě.

Duševní činnost podpoří lehká strava. Svíčková s knedlíkem v létě utlumí. Tělo se soustředí na trávení a mozku se nechce myslet. Naproti tomu jeho činnost podpoří salát s masem, odborně se tomuto typu stravy říká brainfood.

Voda je nejlepší

Mozku a tělu prospívají med, ovoce a zelenina, luštěniny, ořechy a semínka, čerstvé mléko, máslo, sladkovodní i mořské ryby a maso z nekonvenčních chovů. Neprospívají sycené sladké nápoje, fastfoodová strava a polotovary, sladkosti z rafinovaného cukru či výrobky z bílé mouky.

„Pro udržení vitality je nezbytné upřednostňovat přírodní, co nejméně zpracované potraviny, ve kterých je glukóza s vlákninou," shrnula Masná.

K pohybu doplnila, že si na něj člověk má najít čas ráno a večer, může chodit do práce pěšky nebo jet na kole, při cestování městskou dopravou vystoupit o pár stanic dřív a dojít, místo výtahem jít po schodech.

Během dne v práci je dobré zhruba každých 45 minut vstát od pracovního stolu, projít se a protáhnout se. O víkendech radí odbornice běh a procházky v přírodě, plavání, pro zklidnění jógu. Mezi doporučené pohybové aktivity řadí i běžný domácí úklid.

Autor: ČTK

12.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

útok na Sinaji
4

Vrazi z egyptské mešity unikli, armáda v noci bombardovala pozice islamistů

Podzemí. Ilustrační foto.
6

Pražské podzemí se otevírá. Odborníci představí nepřístupné chodby

Zpívající rozhodčí a bezdomovcem po své vůli: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 24. listopadu 2017.

Komentář Kateřiny Perknerové: Vojtěch Filip, génius reálpolitiky

Komunistická strana Čech a Moravy vyhrála sněmovní volby. Tedy ne na první dobrou, ale na druhou ano. Ačkoli skončila až pátá se 7,76 procenta hlasů, její předseda Vojtěch Filip dokázal za poslední měsíc to, co nikdo před ním.

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Chtějí mít větší pocit bezpečí, zájemců o zbraně stále přibývá

Zastřílet si do Čech rádi přijíždějí Polácii Holanďané.V době, kdy nás zpravodajství denně zaplavuje informacemi o různých hrozbách, leckdo přemýšlí o tom, zda by se cítil bezpečněji se zbraní. Možnost získat zbrojní průkaz, který by držitele opravňoval k vlastnění střelné zbraně, nabízí i střelnice v Centru Walzel v Meziměstí, kde se tento víkend koná poslední letošní přípravný kurz na zbrojní průkaz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT