„Při sledování tělesného složení ve sportovních klubech jsme narazili na opakovaný problém, že je u nás poměrně velká skupina aktivních dětí, které trénují třikrát, čtyřikrát týdně, mají sportovní aktivity i o víkendu, a přesto mají vysoké procento tělesného tuku," řekl.

Jde o děti od osmi let věku a starší, u nichž kvalitu stravy by měli hlídat rodiče. Pokud strava neodpovídá potřebám těchto sportujících dětí, vyčerpají se jim zásoby vápníku, který je nutný k tomu, aby se sval smrštil. Vzniká skrytá osteoporóza. „A protože každá pohybová aktivita spotřebovává jako zdroj energie i bílkoviny, ne všichni rodiče, a trenéři už vůbec ne, dohlížejí na to, aby se bílkoviny do organismu vracely," popsal problém Suchánek.

Když dítě cvičí několikrát za týden a bílkoviny se do těla nevrátí, klesá jeho bazální metabolismus s tím, jak klesá jeho aktivní svalová hmota. „Na hmotnosti se nic neděje, ale děje se z hlediska výkonnosti a únavy. Když potom se děti změří, tak paradoxně, i když trénují třeba čtyřikrát týdně, mají tělesného tuku kolem 25 až 30 procent," řekl.

Příčinou je to, že jídelníček dítěte neodpovídá jeho potřebám. Se sportujícími dětmi, které mají velký podíl tuku v těle, se odborníci setkávají například na mistrovstvích v aerobiku, na fotbalových akademiích, je to i častý problém hokejistů.

Donedávna se sledovalo při hubnutí jen množství jídla a jeho kvalita. Velké klinické studie prokázaly, že záleží i na časování jídla během dne. Nutné je dodržovat pravidelnost, snídat, obědvat a večeřet zhruba ve stejném čase. „Pokud jedno jídlo vynecháme, stoupá hladina stresových hormonů, ty podporují ukládání tuku, protože chrání tělo před vyhladověním, člověk tloustne. Zpomalením metabolismu se navíc oslabuje imunita, člověk snáze onemocní a pomaleji se uzdravuje," shrnul Suchánek.