Loni vědci zjistili, že karcinom prsu je možné rozdělit do deseti odlišných kategorií podle genetické výbavy pacientů. Stanovení typu je dosud možné výhradně vypracováním podrobného genetického profilu, což je nákladné a pro většinu pacientů nevhodné. Každý z typů této nemoci má odlišný dopad na šanci na přežití.

Nyní však tým odborníku v čele s Andym Green z univerzity v anglickém Nottinghamu vyvinul metodu, která se zaměřuje na deset klíčových proteinů, jež identifikují sedm odlišných biologických typů rakoviny prsu.

Podle Greena s dostupnějšími metodami léčby karcinomu se stávají terapie komplexnějšími, proto také zlepšení péče i dosažení lepších výsledků vyžaduje u pacientů cílenější léčbu. „Stejně důležité by mělo být i zlepšení souběžných postupů, aby se lékaři vyvarovali zbytečné a nevhodné léčbě a vedlejším účinkům," vysvětlil.

V rámci své studie vědci hledali „podpis" každého typu rakoviny mezi 1073 vzorky nádorů z tkáňově banky. Zjistili, že 93 procent se jich shodovalo se sedmi typy karcinomu prsu, zatímco zbývajících sedm bylo obtížné určit.

Další ověřování odhalilo, že zmíněných sedm kategorií určuje odlišná kombinace a úroveň deseti proteinů, které našli v rakovinných buňkách.

Efektivní léčba

„Musím zaručit, že život zachraňující a život prodlužující léčby, které v současné klinické medicíně máme k dispozici, jsou využívány efektivně. To znamená, že správná léčba je zaměřena na ty, kteří z ní budou mít prospěch, zatímco ostatní ušetří od vedlejších účinků, abychom do roku 2050 naplnili naše ambice překonat karcinom prsu," prohlásila podle portálu BBC Delyth Morganová, která stojí v čele britské dobročinné organizace Breast Cancer Campaign, jejímž cílem je boj s rakovinou prsu. Tato organizace nejnovější studii financovala.

„Tento nový test by se mohl stát skutečným krokem vpřed k vytvoření svatého grálu v podobě medicíny přizpůsobené na každého pacienta zvlášť," dodala Morganová s tím, že tak dostává naděje 50.000 britským ženám, u nichž lékaři každý rok karcinom prsu diagnostikují.