Deník

Brněnští vědci našli protein, který potlačuje vznik rakoviny prsu a vaječníků

Zákeřná nemoc, smrtelná diagnóza a bezradní lékaři. Rakovinou prsu či vaječníků každoročně v Jihomoravském kraji onemocní stovky žen. Vědci z Brna, které je považované za centrum výzkumu v České republice, se na ně zaměřili a našli způsob, jak je možná v budoucnu léčit. Spočívá ve funkci jednoho z proteinů v těle, který umí opravit již poškozené buňky. Jiným a lepším způsobem než ostatní proteiny. Právě jím se brněnští vědci chtějí inspirovat a v budoucnu předejít vzniku rakoviny.

17.7.2015

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Že se buňky poškozují, je podle vedoucího vědeckého týmu z Masarykovy univerzity a Mezinárodního centra klinického výzkumu Fakultní nemocnice u svaté Anny Lumíra Krejčího přirozené. „Může za to vliv UV záření, radiace, chemických látek a jiných vlivů. Poškozují DNA, která je nositelkou genetické informace, a je zodpovědná za řízení buněk," popsal.

Právě proteiny se podílí na opravě zlomů v DNA. Pokud proces opravy selže, můžou se kvůli neopravené DNA začít buňky nekontrolovaně množit. „To vede ke vzniku nádoru," dodal Krejčí.

Jeho tým zjistil, že jeden z proteinů opravuje DNA lépe než jiné proteiny. „To se dosud vůbec nevědělo. Je to významný poznatek pro léčbu nádorů prsu a vaječníků," uvedl Krejčí.

Podle něj je to však otázka mnoha let. „Budeme hledat látky, které by mohly funkci proteinu zastoupit. Až je najdeme, budeme je několik let zkoumat a pak teprve přestoupíme na zvířata. Pokud se vše osvědčí, lze uvažovat o klinickém testování na lidech. Může to trvat ale i deset a více let," uvedl Krejčí.

Zaměří se hlavně na látky, které už lékaři klinicky využívají. Aplikovat je později zkusí na lidi, kterým hrozí rakovina, aby zpomalili její rozvoj.

Je však možné, že se látka nepodaří najít, nebo bude mít i jiné účinky, a proto nepůjde použít. Navíc objev platí pouze pro rakovinu prsu a vaječníků. „Jen u několika typů nádorů je totiž přímá souvislost genetiky s rakovinou," vysvětlil prorektor Masarykovy univerzity pro výzkum Petr Dvořák.

I proto například Rostislav Vyzula z Masarykova onkologického ústavu zatím zůstává skeptický. „Není to jednoduchá záležitost. Léčba takových nádorů je hodně komplikovaná. Je to ale možný krůček v pomyslné mozaice, který může v léčbě rakoviny výrazně pomoct. Zásadní a nejdůležitější ale zůstává prevence," shrnul.

Počet rakoviny prsu a vaječníků navíc podle něho stále stoupá. „Je to ale právě díky screeningu, lékaři registrují vyšší výskyt časných stádií. Velké procento žen však prevenci stále zanedbává. Jako i třeba Zuzana Chaloupková. „Na kontrole jsem nebyla dva roky a pokročilá diagnóza rakoviny prsu mě v pětadvaceti letech hodně překvapila," vzpomínala Brňanka.

Na včasnou prevenci upozorňuje i kampaň Měsíc raka, která vyzývá, aby ženy raději zašly na prohlídku. V Česku každý rok přibude šest tisíc nových případů rakoviny prsu a na její následky zemřou dva tisíce. Jen na jižní Moravě každoročně rakovinou prsu nově onemocní stovky žen. Navíc je nejčastějším typem nádorů, na který ženy v kategorii od dvaceti do čtyřiapadesáti let umírají.

Autor: Veronika Gecová

17.7.2015 VSTUP DO DISKUSE

Český premiér Andrej Babiš (vlevo) se 14. prosince 2017 v Bruselu před summitem EU setkal s šéfem Evropské rady Donaldem Tuskem.

Summit EU je v plném proudu. Babiš poprvé reprezentuje Česko

Vladimír Putin

Nikdy neuznáme jaderný status KLDR, prohlásil Putin

Nejstarší tvor na světě? Žralok grónský se dožívá 512 let, zjistili vědci

Grónskému žralokovi, který byl před několika měsíci objeven ve vodách Severního Atlantiku, vědci zpočátku přisuzovali věk v rozmezí 272 až 400 let. Nové výzkumy ale ukázaly, že žralok může být ještě mnohem starší – až 512 let. Stává se tak suverénně nejstarším obratlovcem na světě. Informoval o tom časopis Science.

Fischer napsal Zemanovi dopis. Zahajte kampaň, vyzval ho

Prezidentský kandidát Pavel Fischer dnes vyzval stávající hlavu státu Miloše Zemana, aby vstoupil do volební kampaně. Fischer to Zemanovi napsal v dopise, který poskytl také ČTK. Zeman při ohlašování své druhé kandidatury prohlásil, že nebude vést žádnou kampaň, nebude se vyjadřovat ke svým protikandidátům a nebude se účastnit ani debat. Podle odborníků však současný prezident vede kampaň po celou dobu svého mandátu.

Růžička z ANO se cítí nevinen. Požádá sněmovnu, aby ho vydala

Poslanec hnutí ANO Pavel Růžička žádá, aby ho sněmovna vydala k trestnímu stíhání. Sdělil to v dnešní tiskové zprávě. Ještě před sněmovními volbami policie obvinila Růžičku jako městského radního Postoloprt na Lounsku kvůli údajně nevýhodnému prodeji obecního domu. Cítí se nevinen.

AKTUALIZUJEME

U Nového Města havaroval autobus s dětmi, jedenáct zraněných

Nedaleko Chlumce nad Cidlinou ve čtvrtek hodinu po poledni havaroval autobus s dětmi. Najel do kruhového objezdu, zraněno je osm dětí ve věku od 8 do 9 let, dvě učitelky a řidič.