Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opravit i malé cévy? Díky novým přístrojům ve VFN není problém

Praha - Šetrnější vyšetření pro pacienty, menší zátěž ionizujícím zářením a širší spektrum výkonů umožní dva přístroje, které včera uvedla do provozu Všeobecná fakultní nemocnice (VFN) ve svém komplexním kardiovaskulárním centru. Ředitelka VFN Dana Jurásková řekla, že výpočetní tomograf a angiolinka stály 75 milionů korun, z evropských peněz je 54 milionů a ze zdrojů nemocnice 21 milionů korun. Dotace ze státního rozpočtu VFN nečerpala.

24.7.2012
SDÍLEJ:

Modernizace a obnova přístrojového vybavení Komplexního kardiovaskulárního centra Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze byla 23. července ukončena představením nového počítačového tomografu (angio CT) za více než 31,5 milionů korun a zmodernizovanéhoFoto: ČTK

Přednosta 2. interní kliniky VFN profesor Aleš Linhart uvedl, že angiolinka umožní vedle snížení radiační zátěže pro pacienty také lepší zobrazení detailních struktur. "Jsme tedy schopni dělat výkony na menších cévách, zejména intrakraniálních (nitrolebních), a přitom nezatěžovat pacienta příliš ani kontrastní látkou, ani ionizujícím zářením," řekl.

Na angiolince budou vyšetřováni hlavně pacienti s aterosklerotickým postižením a cukrovkou. Vysoké rozlišení umožní vyšetření pacientů s cévními mozkovými příhodami a také detailnější zobrazení plicního řečiště u
pacientů s plicní hypertenzí.

Jak si posvítit na cévy

K výpočetnímu tomografu profesor uvedl, že je schopen zobrazit cévy i věnčité cévy, což dosavadní výpočetní tomografy ve VFN schopny nebyly. Pacienti s nízkým rizikem ischemické choroby srdeční už nebudou vystaveni katetrizačnímu vyšetření. "Výpočetní tomografie je pohodlnější, není nutno pacienta píchat do tepny. Vyšetření je hotovo během pár minut a nevyžaduje hospitalizaci pacienta," shrnul.

Ředitelka doplnila, že angiograf byl za zhruba 20 milionů a počítačový tomograf za zhruba 31,5 milionu korun. Zdroje na ně museli najít "uvnitř nemocnice". "Musím poctivě říct, že skoková úspora, která se nám podařila vloni, už se nedá očekávat ani pro letošek ani pro budoucí léta," řekla.

Pro další roky tedy VFN, pokud bude chtít nový přístroj, si na to opět bude muset najít zdroje "uvnitř". Když se to nepodaří, bude muset zorganizovat poskytování zdravotní péče jiným způsobem. "Nebudeme pacienty posílat jinam. VFN je tak velké zařízení, že část zdravotnické techniky má na několika pracovištích, to znamená, že sdružíme poskytování péče na jedno místo, tím efektivněji techniku využijeme," vysvětlila.

Autor: ČTK

24.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hraniční přechod Ravah v Pásmu Gazy, ilustrační foto
3

Přechod Rafah v Pásmu Gazy se po deseti letech otevřel, zatím na tři dny

Stanislav Pitaš
DOTYK.CZ
4

Disident si lehnul na zem a estébáci z toho udělali napadení policisty

Horáčkovi radila babička: Prezident musí dobře vypadat na známce

/REPORTÁŽ, VIDEO/ Rodinný minipivovar znamená pro manžele Schönbauerovy celý život. Pracují v něm tři generace. I proto si Deník vybral mezi věrnými čtenáři právě rodinu ze severočeských Teplic, aby k nim na návštěvu přijel kandidát na prezidenta Michal Horáček.   

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT