Chcete být zdraví jako řípy, a tak si dopřáváte dostatek vitamínů? Pak si raději ověřte, že se pro vás zvolené tabletky hodí. Zatímco děti potřebují pro zdravý vývoj organismu či růst kostí a zubů zvýšený přísun vápníku, fosforu, fluoru a vitaminu D, pro seniory je důležitější příjem antioxidantů (vitaminů A, E, C, selenu a zinku). Ty jsou totiž účinné v boji proti volným radikálům, respektive rakovinotvorným buňkám. Vyšší míra vápníku a vitaminu D je důležitá pro prevenci osteoporózy, draslík a železo pak proti anemii způsobené nedostatkem hodnotné stravy - masa a zeleniny.

„Je třeba dávat pozor nejen na možné předávkování vitamíny, ale také v jakém věku který potřebujeme. Potřeba vitaminů, minerálních látek a stopových prvků se u různých věkových skupin liší,“ upozorňuje odbornice preventivního projektu Žij zdravě Jitka Housová.

Proč jsou pro nás vlastně vitamíny v rozumné míře užitečné? V lidském organismu se podílí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Naše tělo si je ale až na některé výjimky nedokáže samo vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy. Zatímco část vitamínů je rozpustná ve vodě (vitaminy skupiny B a vitamin C), některé se rozpouštějí pouze v tucích (vitaminy A, D, E, K). Druhá skupina se v organismu ukládá do zásoby, takže pokud tyto vitamíny tělo nedokáže zpracovat, mohou vyvolat toxické reakce. Vitaminy rozpustné ve vodě toxické nejsou, ale mohou způsobit jiné problémy.

JAK JSOU PRO LIDSKÝ ORGANISMUS UŽITEČNÉ JEDNOTLIVÉ VITAMÍNY A NA CO DÁVAT POZOR?

VITAMÍN A (RETINOL)

 zdrojem jsou rybí tuk, játra, mrkev, zelené a žluté listy, špenát, kapusta, petrželová nať, kedlubnová nať, meloun, meruňky, zelí, brokolice, kukuřice, vaječný žloutek, v menším množství mléko, tučné ryby, třešně

 je důležitý pro tvorbu zrakového pigmentu, jako antioxidant, pro růst kostí a tvorbu hormonů

 nedostatek vede k šerosleposti, vysychání rohovky, poruchám růstu či vznikají skvrny na kůži

 při nadbytku dochází k poruchám růstu kostí, průjmům a ledvinovým a žlučníkovým kolikám
VITAMÍN D (KALCIFEROL)

 za normálních okolností se tvoří v kůži působením slunečního záření

 je výchozí látkou pro syntézu hormonu ovlivňujícího metabolismus vápníku a fosforu

 nedostatek vede k rachitidě (porucha růstu kostí) a dále k měknutí a lámání kostí

 při nadbytku vznikají ledvinné konkrementy, dochází ke kalcifikaci ve svalech a stěnách cév
VITAMÍN E (ROKOFEROL)

 je obsažen v oleji z pšeničných klíčků, másle, mléce, burských oříšcích, sóji, salátu a mase savců

 slouží jako důležitý antioxidant, chrání buněčné membrány před poškozením volnými radikály

 nedostatek vede k poruchám metabolismu, zhoršení permeability cév, poruchám plodnosti či nekróze jater

 jeho nadbytek zhoršuje vstřebávání vitamínu K
VITAMÍN K

 je přítomen především v listové zelenině

 je nezbytný pro funkci několika proteinů podílejících se na srážení krve, dále v procesu mineralizace kostí, buněčného růstu a metabolismu proteinů cévní stěny

 nedostatek vede k poruchám krevní srážlivosti, u kojenců může vést k životu ohrožujícímu krvácení a dále souvisí s řídnutím kostí (osteoporózou) u žen po menopauze

 jeho nadbytek nezpůsobuje žádné zásadní zdravotní problémy (výjimkou je vitamin K3 a jeho deriváty)
VITAMÍN C (KYSELINA ASKORBOVÁ)

 je obsažen především v citrusovém ovoci, bobulovitých plodech, zelené zelenině, bramborách či paprice, z rostlinných zdrojů je na vitamín C velmi bohatý šípek, rakytník, dále např. citrusy (limetka, citrón, pomeranč, grapefruit), brambory nebo rajčata, papája, brokolice, černý rybíz, jahody, květák, špenát, kiwi, brusinky

 je potřebný pro metabolismus aminokyselin, tkáňové dýchání, podporuje vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek, podporuje růst a podílí se také na antioxidační obraně buňky

 nedostatek se projevuje menší pevností cévní stěny, zvýšenou krvácivostí, sníženou pevností vazivového aparátu zubu a s tím spojeným vikláním a vypadáváním zubů, nedostatečnou odolností proti infekcím, zvýšenou únavou či žaludečními problémy

 nadbytek vede k podráždění žaludku a zažívacího traktu

 vykouřením 1 cigarety se zničí 25 – 150 mg vitaminu C (doporučená denní dávka je 60 mg)
VITAMINY B (B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12)

 hlavním zdrojem vitamínů skupiny B jsou kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny, luštěniny a ořechy

 jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu

 nedostatek vitamínu B1 způsobuje nemoc Beri-beri

 nedostatek vitaminu B2 má za následek zánět kůže, záněty dutiny ústní a jazyka, ústních koutků, zástavu růstu, řezavé bolesti pod víčky, slzení a vyšší citlivost na světlo

 nedostaek vitaminu B3 přináší ztrátu chuti k jídlu, špatné dýchání, bolesti hlavy, závratě, záněty kůže

 nedostatek vitaminu B5 se projevuje únavou, potřebou spát i během dne, zácpou, podrážděností, slabostí

 nedostatek vitaminu B6 je provázen zvýšenou nervosvalovou dráždivostí (cukání víček, u dětí až křeče), zapomnětlivostí a záněty sliznice dutiny ústní

 nedostatek vitaminu B9 má za následek anemii, poruchy růstu plodu, průjmy a střevní potíže

 nedostatek vitaminu B12 se projevuje anémií, degenerací zadních míšních provazců a poruchami chůze

Zdroj: AMI