„V předvánočním čase významně vzrostl zájem o přípravky na povzbuzení duševních funkcí a podporu trávení. Letos naši zákazníci preferují čajové sady, konopnou kosmetiku a prostředky na detoxikaci organismu," řekl za internetovou Lékárnu.cz šéf společnosti PHC Pavel Knorr.

Lékárníci varují před neuváženými nákupy pod vlivem masivní reklamy. Upozorňují, že některé doplňky stravy mění účinky léků, proto by se pacienti měli poradit v lékárně, než si doplňky koupí.

„Je to byznys, vitamínové přípravky a doplňky stravy nepodléhají na rozdíl od léků zvláštnímu režimu. Obchodní přirážka není regulovaná, lékárna je může prodat za cenu, kterou je zákazník ochoten zaplatit," řekl odborník na léky z firmy Infopharm Josef Suchopár.

„Výrobci se snaží uchvátit zákazníky, investují do reklamy, aby upozornili, že jejich produkt je jedinečný," řekl prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba. Reklama podle něj někdy předkládá tvrzení, o kterých jako odborník ví, že jsou nesmyslná. Při koupi vitamínů a doplňků proto dává přednost zavedeným přípravkům od firem, které vyrábějí také léky. Má tak jistotu, že obsahují, co mají, jsou ze špičkových surovin a vyráběné za stejně přísných podmínek jako léky.

Pozor na kombinace s léky

Doplňky stravy na rozdíl od léků nemají léčebný účinek, z reklamy ale může mít člověk mylný dojem, že léčivě působí, doplnil Suchopár. Další problém vidí v tom, že výrobci neupozorní na nežádoucí účinky, když se přípravek kombinuje s konkrétními léky. Uvedou jen jeho složení.

Například v potravních doplňcích s výtažky z grepových semínek jsou flavonoidy, které se nesmějí kombinovat s léky na cholesterol. Snižují účinek léku a ve vzácných případech hrozí pacientovi rozpad svalové tkáně. Zatímco na lécích varování je, na potravním doplňku nikoli. Problém může nastat například také při užívání třezalky, omezuje účinnost antikoncepce, a tak ženy mohou otěhotnět i s antikoncepčními pilulkami.

Knorr doplnil, že Lékárna.cz garantuje výhradně originální léky a doplňky stravy, má všechny potřebné certifikáty. K trendům prodeje upřesnil, že na začátku zimy se oproti létu zdvojnásobuje zájem o kosmetiku a parfémy, letošním hitem jsou značkové zubní kartáčky, naopak mizivý je zájem o prostředky proti celulitidě a vypadávání vlasů.