Například přírodní rostlinné hormony fytoestrogeny působí příznivě na klimakterické potíže. Částečně kompenzují pokles hormonální hladiny a nastolují rovnováhu mezi ženskými hormony – estrogenem a progesteronem a potlačují nepříjemné vedlejší příznaky menopauzy.

Doporučená denní dávka, za kterou se považuje minimálně 25 g bílkovin ze sóji, je obsažena například v 60 g sojového masa, nebo 200 g sýru tofu. V prevenci srdečně-cévních onemocnění působí příznivě i omezení cholesterolu ve stravě. Především snížením příjmu tučných masných a mléčných výrobků ve prospěch tuků bohatých na vícenenasycené masné kyseliny a steroly.

„Pokud mají ženy chuť na sladké, měly by se vyhnout levným čokoládám a sušenkám, které obsahují transmastné a nasycené mastné kyseliny,“ říká nutriční terapeutka Tamara Starnovská.

Místo toho doporučuje dát si kousek kvalitní čokolády s vysokým podílem kakaa, celozrnné sušenky s obsahem ovoce nebo vlákniny. Také vláknina totiž pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi, podporuje trávení a peristaltiku střev. „Její množství je potřeba zvyšovat postupně a za dostatečného přísunu tekutin. Jinak může způsobit naopak zácpu a nadýmání,“ vysvětluje Tamara Starnovská.

Jak zdravý je právě váš jídelníček si můžete spočítat na www.ekalkulacka.cz.