Proč by lidé neměli vynechávat snídani? Po dlouhé noční pauze potřebuje tělo přísun energie a všech důležitých živin.

Kromě toho je snídaně nezbytná pro zrychlení metabolismu, který je v noci pomalejší, a pro jeho nastavení do pracovního režimu.

Podle Lubomíra Komárka ze Státního zdravotnického ústavu přesto snídani vynechává asi dvacet procent Čechů. Alarmující čísla se týkají dětí: deset procent nesnídá vůbec a pětatřicet procent snídá jen občas. Přitom pro děti je snídaně ještě důležitější než pro dospělé.

Kdo ráno nejí, riskuje stres

Děti by měly pravidelně a kvalitně jíst nejen proto, že rostou, na což spotřebují až třicet procent energie, vyvíjí se po psychické stránce, která vyžaduje zhruba deset procent z energetického příjmu, ale i proto, že jejich mozek pracuje intenzivněji než mozek dospělých.

„Dospělý člověk v průběhu dne dosahuje vrcholových hodnot mozkové aktivity maximálně v řádu několika minut, protože využívá již naučené stereotypní úkony, které jsou po energetické stránce nenáročné,“ tvrdí dětský obezitolog Zlatko Martinov z Dětské polikliniky Fakultní nemocnice Motol. „Naopak u dětí je v procesu učení a ve škole tato vrcholová aktivita řádově vyšší a energetické potřeby tím značně narůstají.“

Podle lékaře se v průběhu noci vyčerpávají zásoby glukózy, což je jediný zdroj energie pro centrální nervový systém. Ve škole musí dítě sedět v klidu, a proto se nezapojuje ani alternativní zdroj produkce glukózy z tuků, které máme v zásobě a který je stimulován právě pohybem.

„V případě vynechání snídaně jsou poslední zbytky energie školní aktivitou využity do dvou hodin. Následný nedostatek glukózy vyvolává poplachovou stresovou reakci, která vede k pohybovému neklidu a k zapojení pohybového tukového metabolismu, který se stává náhradním zdrojem energie.“ Důsledkem bývá roztěkanost, nepozornost a celkový neklid dítěte.

Jídlo ovlivní výsledky ve škole

Snídaně tedy pomáhá nejen zvládat fyzické nároky, ale zvyšuje i schopnost koncentrace pozornosti, což je pro školáky obzvlášť důležité. „Pokud dítě nesnídá, podléhá brzy únavě, může se vyskytnout podrážděnost, emoční lability, agresivita,“ vysvětluje psycholožka Slávka Fraňková, zabývající se vztahem mezi výživou a psychikou dítěte.

Jedna americká studie porovnávala výkon v testech pozornosti ve škole u dětí, které měly doma běžnou snídani, se skupinou dětí, které přišly do školy hladové. Druhá skupina dětí dělala v opakovaných testech po celé ranní vyučování více chyb.

Podle Zlatko Martinova je vysvětlení jednoduché: Dá-li si člověk snídani s vyšším obsahem sacharidů, dochází k pozitivnímu naladění lymbického systému v centrální nervové soustavě, který pomáhá školákům udržet pozornost a zvládat stres.

Význam snídaně má však i další aspekty, zejména porovnávají-li odborníci jídelní zvyklosti štíhlých a obézních dětí. Podle Slávky Fraňkové obézní děti ráno buď nejedí vůbec anebo málo a naopak většinu potravy přijímají odpoledne a večer. Naopak štíhlé děti si dopřejí vydatnou snídani a skromnější večeři.

Jak rozložit školákovi stravu během dne

Snídaně – lehce stravitelné sacharidy v kombinaci s mléčným produktem. Například celozrnné snídaňové cereálie s mlékem.
Přesnídávka – sacharidy a bílkoviny. Například ovoce, zelenina, pečivo, s mléčným nebo mastným produktem.
Oběd – bílkovina, tuky, polysacharidy. Například oběd ve školní jídelně (vývar, příloha, maso, zeleninový salát).
Svačina – sacharidy, bílkoviny. Například ovoce, pečivo s mléčným produktem.
Večeře – tuky, bílkoviny, polysacharidy. Například středomořská strava. Základem je olivový olej, zelenina, těstoviny, luštěniny, kvalitní maso a jednou týdně mořská ryba.

Celozrnné snídaňové cereálie jsou zdravé

Stejně důležitá jako snídaně je i její kvalita. Odborníci se shodují v tom, že vyvážená snídaně by měla obsahovat především dostatek sacharidů na energetické výdaje, vitaminy B-komplexu pro podporu duševní výkonnosti, vitamin C, jenž zvyšuje bdělost, vitamin A, který blahodárně působí na zrak, ale i minerální látky potřebné z dlouhodobého hlediska, jako je železo, vápník.

K snídani bychom také měli volit lehce stravitelná jídla. „Po dlouhé noci by neměl být vyprázdněný trávicí trakt stimulován ihned těžkým a tučným jídlem, ale naopak pozvolna, aby nedošlo k jeho přetížení,“ říká Zlatko Martinov. Přednost by tedy měly mít sacharidy, které nevyžadují náročný způsob trávení, před bílkovinami a tuky.

Z tohoto hlediska se v současné době stávají celozrnné snídaňové cereálie nejen módou, ale i racionální volbou snídaně pro děti zejména v ty dny, kdy jdou do školy. Nejen pro svou energetickou hodnotu, ale i proto, že dětem většinou chutnají.

„Vláknina obsažená v celozrnných snídaňových cereá­liích v kombinaci s mlékem představuje plnohodnotnou a vyváženou snídani, která zamezí vzniku pocitu hladu v dopoledních hodinách,“ vysvětluje Zlatko Martinov.

Cereálie jsou také nenáročné na přípravu, kterou zvládne i předškolák. Je to důležité zejména v těch rodinách, kde rodiče nevěnují rannímu jídlu pozornost. V takovém případě si může kvalitní snídani připravit dítě samo.

Celozrnné snídaňové cereálie

Formu moderní a zdravé snídaně představují snídaňové cereálie. Jednu porci cereálií s mlékem či jiným mléčným produktem připravíte během chvilky, a navíc s ní přijmete vyváženou část z doporučené denní dávky vlákniny, vitaminů a minerálních látek. Výhodou je kromě rychlé a snadné přípravy i možnost dlouhodobého skladování.

Přednost vždy dejte celozrnným snídaňovým cereáliím, které jsou označeny pečetí celozrnnosti. Jejich výhodou je vyšší obsah cenných látek, které pocházejí z obalové vrstvy – otruby a v zárodku zrna neboli klíčku. Při klasickém zpracování zrna se totiž používá vymílací proces, při kterém se odstraní obalové vrstvy i klíček. Tímto postupem je však mouka ochuzena o řadu důležitých vitaminů, minerálních látek, vlákninu a o další cenné živiny obsažené v jednotlivých částech zrna.
Cereálie mohou ozvláštnit i některé klasické pokrmy

ZÁVIN S JABLKY A CEREÁLIEMI


350 g hladké mouky,
1 vejce, cereálie; skořice,
250 g tuku na pečení, 13 lžic vody,
6 ks středně velkých jablek,
rozinky a ořechy

Do mouky nastrouhejte na hrubém struhadle tuk, přidejte vejce, vodu a těsto důkladně promíchejte. Nechte těsto ztuhnout v lednici a poté z něj vyválejte čtyři placky, na které naklaďte nastrouhaná jablka, nahrubo nasekané cereálie, rozinky, ořechy a posypte skořicí. Zaviňte, potřete žloutkem a při 180 °C pečte dozlatova cca 40 minut.



TIRAMISU

cereálie, ovoce dle vlastního výběru,
3 kelímky nízkotučného tvarohu s mlékem /popřípadě jogurt/,
kakao či instantní káva

Do misky vrstvěte vždy polovinu z připravených ingrediencí. Na dno položte vrstvu cereálií, dále ovoce a vrstvu tvarohu smíchanou s kakaem nebo instantní kávou. Následně vrstvy zopakujte. Nakonec posypte kakaem či instantní kávou a ozdobte ovocem. Přikryjte alobalem a nechte přes noc v lednici.



Zdroj: Nestlé

ZDENA LÍKAŘOVÁ