Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vaříte? Nahraďte suroviny za zdravější

Kvánočním svátkům patří štědrá tabule stradičními pokrmy. Jak to udělat, aby štědrovečerní večeře neležela vbřiše jako těžký kámen, aby člověk nenakynul zhory snědeného cukroví? Odborníci radí vytvořit si vánoční menu, které je chutné a přitom zdravé.

16.12.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Kromě nakupování vánočních dárků se lidé před Vánocemi vrhají do urputného pečení cukroví a konzumace nepřeberného množství jídla. To ve výsledku často znamená přeplněné talíře a přejídání. Přitom čísla týkající se obezity lidí v České republice jsou alarmující.

Téměř 70 procent dospělých Čechů má zvýšenou hladinu cholesterolu a více než polovina lidí má nadváhu. Diabetiků už je více než tři čtvrtě milionu a přibývá také lidí s vysokým krevním tlakem.

Jedním z vrcholů hodování v průběhu Vánoc je štědrovečerní večeře. „Pokud si naservírujeme klasické štědrovečerní menu, přijmeme na posezení téměř celou denní doporučenou dávku energie,“ říká nutriční terapeutka Věra Králová.

Jen smažený kapr s bramborovým salátem podle ní může mít energetickou hodnotou kolem 5000 kJ, což se rovná celodennímu příjmu lidí s přísnou redukční dietou. Pokud si člověk dopřeje ještě zahuštěnou rybí polévku a na závěr kousek vánočky, přibližuje se hodnota večeře k 8000 kJ. Celkový energetický příjem zdravého člověka se přitom pohybuje od 8000 do 11000 kJ na den.

K nežádoucímu příbytku na váze přispívá také několikatýdenní pečení cukroví.

„Štědrovečerní večeře je většinou vyvrcholením měsíčního ochutnávání,“ vysvětluje Věra Králová. Pokud chce člověk přes Vánoce zůstat fit, nepřibrat na váze, a přesto se neochudit o tradiční gurmánské zážitky, může se inspirovat novými trendy v kuchařství a připravit si menu, které bude lehčí, zdravější, a přesto nepostrádá tradiční vánoční suroviny – rybu, houby, ovoce a vánoční koření, například hřebíček a skořici.

Tomu, kdo se nechce vzdát tradičních receptů, stačí pouze vyměnit některé suroviny za jiné, zdravější. Základem úspěchu je samozřejmě také pevná vůle, nepřejídání se, a pravidelný pohyb.

Zdravé vánoční menu

Podobně jako ve světě jsou i u nás Vánoce spojeny s tradičními pokrmy. Hlavním štědrovečerním chodem bývá ryba, během vánočních svátků se často připravuje maso nebo drůbež, mnohdy nezdravě smažením.

Když už zvolíte smažení, měli byste použít tuk určený přímo na smažení a potraviny vkládat do dostatečně rozpáleného, ale ne přepáleného tuku.

Nerozehřátý tuk vložené maso snadno nasaje a výsledná potravina ho pak obsahuje daleko více. Přepálením, které se projevuje namodralým dýmem, se zase tuk i smažená ryba znehodnocuje.

Lehčí, jednodušší, a přesto velice chutnou úpravou je vaření, vaření v páře, dušení, krátké restování nebo grilování v alobalu. Při těchto úpravách není třeba používat tak velké množství tuku.

Pro sváteční úpravu se hodí nejlépe candát, mořská ryba – například losos, tuňák, mořské plody, zvěřina, drůbež, netučné vepřové nebo mladé maso.

„Kapr, ale i jiná ryba výborně chutná na menším množství rostlinného tuku posypaná oblíbeným kořením nebo pečená v alobalu s bylinkami. Ryba připravená v alobalu je až o polovinu méně kalorická než smažená,“ doplňuje Věra Králová. Také bramborový salát může být netradiční lehkou pochoutkou, pokud k jeho spojení použijete například směs citronové šťávy, hořčice a panenského olivového oleje.

Pro snížení energetické hodnoty stačí místo tučnější majonézy přidat její light variantu nebo vynechat některé suroviny (uzeniny, vejce). Podobným způsobem lze ze salátu, který obsahuje v jedné porci až 2612 KJ, udělat zdravější a pro organismus výhodnější variantu s 868 kJ.

Pro odlehčení štědrovečerní polévky doporučují odborníci zahušťovat místo moukou či jíškou spíše lisovanou zeleninou nebo bramborami.

Strádat o svátcích nemusí ani ti, kteří si Vánoce neumějí představit bez tradičního mlsání.

Kromě kalorického cukroví, na které byli zvyklí, dnes mohou mnohem více experimentovat se zdravějšími surovinami, které k Vánocům také patří.

Například s mnoha druhy ovoce z celého světa. Stále více oblíbenými se stávají například méně typické sorbety, koktejly, dřeně či saláty. Další inspiraci můžete získat třeba na www.flora.cz.

Autor: Lenka Vašková

16.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem.
AKTUALIZOVÁNO
75 33

Spory nad Mašíny i vznikem vlády. Mezi kandidáty to ve vlaku jiskřilo

Nová Sněmovna, Tomio Okamura
AKTUALIZUJEME
11 18

On-line: Poprvé se sešli noví poslanci. O imunitní výbor se hádali dvě hodiny

Island přeběhl za devět dní. Zážitek nemusí být pozitivní, říká Martin Šmíd

/ROZHOVOR/ Letos v červenci nevídaným způsobem pokořil Island – za devět dní přeběhl z nejsevernějšího neobydleného poloostrova přes pobřeží, pásmo hor, vnitrozemím až na jih. Martin Šmíd při tom urazil 644 kilometrů, společnost mu dělal pouze 40 kilogramů težký vozík s vybavením. I přes nepřízeň počasí a selhání techniky, dokázal pokořit sám sebe…

Zeman odletěl do Ruska. S Putinem se sejde zítra

Prezident Miloš Zeman dnes odletěl z Prahy na pětidenní státní návštěvu Ruska. Na jedné z jeho posledních zahraničních cest před lednovými prezidentskými volbami ho doprovází početná skupina českých podnikatelů, kteří budou na seminářích v Moskvě a uralském Jekatěrinburgu diskutovat o rozšíření kontaktů s ruskými firmami. Podepsat mají smlouvy za víc než 20 miliard korun. 

Američtí demokraté obcházejí Trumpa. Se zástupci jiných zemí mluví za jeho zády

Starostové a guvernéři z řad Demokratické strany v USA ignorují rozhodnutí současného amerického prezidenta a důležitá rozhodnutí dělají ve světě bez něj. Zjistil to deník The Washington Post.

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT