Bylinky na spaní:

| Video: Youtube

Nedostatek kvalitního spánku může vést k řadě zdravotních potíží jako jsou deprese, cukrovka nebo srdeční choroby. Pokud se chcete vyspat do růžova, musíte pro to něco udělat. Choďte spát včas, před spaním se vyhněte kofeinu i alkoholu a dopřejte si některý ze zdravých nápojů, které váš spánek podpoří. I když je pitný režim velmi důležitý, je třeba ho dodržovat v průběhu celého dne. Před spaním už bychom to neměli s tekutinami přehánět. Spánek, přerušovaný návštěvou toalety, by procesu regenerace vašeho těla příliš nepomohl. Hodinu před spaním je proto nejlepší už nepít vůbec.

Které nápoje tedy podpoří spánek a co už bychom večer neměli vůbec pít?

Čaj z meduňky

„Meduňka, citronem vonící bylina, může pomoci snížit příznaky nespavosti,“ uvedl zpravodajský web CNN. Meduňka obsahuje flavonoidy, což jsou antioxidanty podporující lepší spánek.

Čaj z meduňky se doporučuje pít alespoň hodinu před spaním. Tak se mohou naplno uplatnit jeho zklidňující účinky a bude se vám hezky usínat.

Meduňkový čaj:

Jak připravit meduňkový čaj:

  • Pokud máte čerstvou meduňku, zalijte polévkovou lžíci natrhaných lístků půl litrem vroucí vody
  • V případě sušené meduňky použijte jednu až dvě čajové lžičky
  • Nechte deset minut louhovat
  • Čaj můžete v případě potřeby osladit třtinovým cukrem nebo medem a přidat citron. Je ale lahodný a voňavý i bez těchto přísad.

Čaj z kozlíku lékařského

Kořen kozlíku lékařského patří mezi přírodní sedativa a po staletí se používá jako přírodní lék na různé neduhy, včetně poruch spánku. „Může zvýšit hladiny neurotransmiteru zvaného GABA v mozku, což podporuje relaxaci a zlepšuje kvalitu spánku,“ říká na webu Healths Hots  dietoložka Garima Goyal.


Nahrává se anketa ...

Heřmánkový čaj

Heřmánek hraje v bylinkářství nezastupitelnou roli, protože pomáhá při mnoha zdravotních potížích. Pomůže ale i při problémech se spánkem. „Už vůně heřmánku je relaxační. Čaj z květů heřmánku je uklidňující a používá se ke snížení úzkosti, únavy, relaxaci a zlepšení spánku,“ uvedl web bettersleep, věnující se zdraví a přírodě. Heřmánek obsahuje flavonoidy a má mírné sedativní účinky.

Studie z roku 2017 zjistila, že heřmánkový extrakt zlepšil kvalitu spánku seniorů a jejich každodenní výkon ve srovnání s těmi, kteří dostávali placebo. Studovanou populací bylo 77 seniorů hospitalizovaných v domovech pro seniory v Isvahánu.  Ukázalo se, že heřmánkový extrakt, který je plný antioxidantů, podporuje klid a může snížit úzkost.

Majoránkový čaj

Majoránkový čaj dokáže před spaním příjemně uklidnit mysl a snížit hladinu stresu. Lidé, kteří trpí depresí, stresem či nespavostí, si mohou dopřát každý večer hodinu před spaním šálek horkého majoránkového čaje.

close Majoránkový čaj uvolňuje, uklidňuje před spánkem a pomáhá při virovém onemocnění. info Zdroj: Shutterstock zoom_in Majoránkový čaj uvolňuje, uklidňuje před spánkem a pomáhá i při virovém onemocnění.

Připravíte ho tak, že jednu polévkovou lžíci sušené majoránky přelijete dvěma šálky horké vody a necháte 10 minut louhovat. Poté scedíte a osladíte trochou medu.

Recept na čaj před spaním

Tento recept na čaj před spaním, který zveřejnil web bettersleep, kombinuje účinky několika uklidňujících bylinek, podporujících spánek.

Ingredience:

  • 1 lžička květů heřmánku
  • 1 lžička kořene kozlíku lékařského
  • 1 lžička listů meduňky
  • 1/2 lžičky listů mučenky
  • 1/4 lžičky květů levandule
  • Med (volitelné)

Postup:

  1. Smíchejte všechny ingredience v šálku nebo hrnku.
  2. Bylinky zalijte vroucí vodou a nechte 10 minut louhovat.
  3. Sceďte a podle potřeby oslaďte medem.
  4. Pijte 20-30 minut před spaním.

Horká voda s citronem

Pokud nejste příznivci bylinkových čajů, překvapivě podobný účinek má šálek horké vody s trochou citronu. „Teplo nápoje je to, co uklidňuje. Šálek horké vody s troškou citronu před spaním také napomáhá trávení, což vám může pomoci lépe spát, pokud máte citlivý žaludek nebo vás v noci pálí žáha,“ upřesnil web bettersleep.

Šťáva z třešní

Šťáva z třešní je pro lidi, kteří mají problémy se spánkem, ideální. Louisianská státní univerzita ve své studii podávala skupině padesátníků se sklony k nespavosti ráno a večer sklenici třešňové šťávy. Ostatní dostávali placebo.

Třešňová šťáva:

U skupiny, která pila šťávu, se délka spánku prodloužila v průměru o 84 minut. Navíc spali lépe a byli ve větší duševní pohodě.

Banánové smoothie

Tenhle nápoj je ideální, pokud máte před spaním ještě trochu hlad. Zasytí vás a bude se vám po něm i lépe usínat. Banán totiž obsahuje minerály hořčík a draslík, které uvolňují svaly. Má mírné antidepresivní účinky a působí na tvorbu spánkového hormonu melatoninu.

Banán rozmixujte nejlépe s rostlinným mlékem, například mandlovým a dochuťte medem nebo javorovým sirupem.

Další články o zdravém spánku najdete v sekci související články pod tímto textem.

Zeleninové smoothie

Smoothie vyrobené z mrkve, červené řepy, kapusty nebo špenátu je nejen zdravé, ale pomůže vám také zlepšit spánek. „Živiny v této zelenině pomáhají tělu produkovat serotonin a melatonin, které regulují spánek. Hořčík v listové zelenině je také přirozeným svalovým relaxantem,“ uvedl web bettersleep.

Čeho se vyvarovat před spaním?

Existuje několik nápojů, které byste nikdy neměli pít před spaním.

  • Káva - Kofein má stimulační účinek tím, že blokuje adenosinové receptory v mozku. Adenosin podporuje relaxaci a ospalost, takže když je blokován kofeinem, může narušovat přirozený nástup spánku.
  • Čaj s kofeinem - Čaje jako černý, zelený a bílý čaj také obsahují kofein. I když mohou nabízet antioxidanty a další zdravotní přínosy, obsah kofeinu může vést ke zvýšení srdeční frekvence, neklidu a potížím s usínáním.
  • Slazené a energetické nápoje - Nápoje s vysokým obsahem cukru mohou způsobit rychlé zvýšení a následný pokles hladiny cukru v krvi, což může způsobit poruchy spánku.
  • Alkohol - Alkohol může zkrátit dobu strávenou v REM spánku, fázi spojenou s živým sněním a celkovou kvalitu spánku.
  • Citrusové a kořeněné nápoje - Citrusové šťávy jsou kyselé a jejich konzumace těsně před spaním může vyvolat kyselý reflux nebo pálení žáhy. Podobné problémy mohou vyvolat i nápoje obsahující koření a feferonky.

Zdroj: Healts Hots