Zdravý spánek se od dvacátého století stal předmětem vědeckého bádání a učenci přišli na celou řadu důležitých objevů, díky nimž lze dnes kvalitu spánku doslova měřit. Podle vědců se tedy zdravý spánek skládá z několika fází, které probíhají ve správném pořadí a v ideálním poměru. A díky různým zařízením si kvalitu spánku v současnosti může každý měřit sám.

Stačí k tomu mobilní telefon nebo ještě lépe chytré hodinky. Ty během noci měří tep, zachytí pohyb těla a také intenzitu hluku, v němž spíme. Výsledek ukáže, jak se spáč přiblížil ideálnímu spánku, který je důležitou složkou zdravého životního stylu. Co si počít, když zjistíme, že náš spánek dlouhodobě vykazuje problematické údaje? V takovém případě je rozhodně potřeba okamžitě vyhledat odbornou pomoc, projít profesionálním vyšetřením a řídit se radami lékařů.

Špunty, klapky i komplexní masky

Seriál deníku - Dobrý spánekPři lehčích problémech může opět pomoci technika. Vzniká spousta zařízení vylepšujících spánek. Některá se snaží omezit okolní hluk (špunty do uší zaznamenaly ohromný pokrok) či okolní světlo (najít příjemné klapky na oči, v nichž vydržíte spát celou noc, je velké umění).

Jiná zařízení však jdou ještě dál. Vznikají komplexní masky, které neklidné spáče uzavřou do absolutní tmy a pouštějí jim odborníky zvolené tóny pozitivně stimulující mozek. Jiné masky zase pomáhají spáčům správně dýchat. Začínají se množit náramky, které stimulují tvorbu „upířího hormonu“, jak se říká melatoninu.

„Melatonin funguje jako obří hlásná trouba, ze které vychází jasná zpráva pro mozek a tělo: Je tma! V té chvíli se oficiálně dozvíme o večerce a dostaneme biologický příkaz k zahájení spánku,“ popisuje Walker. Nicméně je třeba upozornit, že žádné zařízení by člověk se skutečnými problémy spánku neměl zkoušet bez předchozích vyšetření a konzultací s lékaři. Ani desítky tisíc za moderní dýchací masku jim nemusí pomoci.