Listy borůvčí – rostlinný inzulín

Borůvkové listy obsahují myrtilin, kterému se také říká „rostlinný inzulín“. Čaj z listů borůvčí výrazně ovlivňuje metabolismus cukru. Příprava nápoje je jednoduchá, čtyři vrchovaté lžíce sušených borůvkových listů necháte louhovat do druhého dne v litru studené vody a potom krátce povaříte a slijete. Čaj je nejlepší popíjet v průběhu celého dne. Hladinu cukru v krvi pomáhají snižovat i samotné plody - borůvky. Ale mnohem silnější účinky vykazuje tinktura z borůvek. Také fytoterapeutka Jarmila Podhorná doporučuje na udržování normálního metabolismu cukru, tuku, bílkovin bylinnou kúru, která obsahuje bylinné tinktury - borůvky, penízovky a břízy. Jedná se o velmi účinnou prevenci, kterou můžete zařazovat opakovaně.

Penízovka sametonohá – čarovná houba

Léčivé využití hub se využívalo hlavně v čínské medicíně, ale v poslední době je zkoumá i klasická medicína. Penízovka stimuluje regenerační procesy v těle a její pravidelná konzumace, třeba právě formou tinktury, dokáže pozitivně ovlivnit tvorbu inzulínu v těle. V současnosti se zkoumá vliv penízovky na protinádorovou aktivitu.

Bez černý – před bezinkou klekni

Přísloví, které napovídá, že bezinka působí celistvě na celé tělo. Čerstvé výhonky černého bezu napomáhají snížení cukru v krvi. Stačí tři polévkové lžíce listů a mladých výhonků vařit nejméně deset minut v půl litru vody scedit a pít šálek dvakrát denně. Stejně prospěšná je bezinková šťáva nebo sušené bezinky.

Jetel luční – sladká chuť květů

Květy jetele prospívají organismu a ovlivňují hladinu cukru v krvi. Ze lžíce sušených květů se připravuje čaj, který se popíjí třikrát denně. Jetelové květy lze v sezoně pojídat i čerstvé, jejich chuť je příjemně sladká.

Pampeliška lékařská – žlutá královna luk a strání

Odvar z kořenů pampelišky stabilizuje hladinu krevního cukru, ale také působí na celý zažívací systém. „Nejlepší je dobře omytý nakrájený kořen den předem namočit do studené vody a následně ve stejné vodě asi minutu povařit, slít. Podává se dvakrát až čtyřikrát denně po jedné až dvou čajových lžičkách,“ radí Jarmila Podhorná. Účinné látky jsou také obsažené v květech, listech i stvolech, doporučuje se přidávat je na jaře do salátů.

Bobkový list – čaj příjemné chuti

Bobkový list přispívá nejen k regulaci hladiny glukózy, ale současně pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a triglyceridů. Studie prokázaly, že užívání asi dvou gramů bobkových lístků denně po dobu jednoho měsíce, vede ke snížení hladiny glukózy v krvi až o dvacet procent. Metabolismus cukrů ovlivňuje také oregáno, majoránka, rozmarýna, kurkuma, zázvor, kardamom, fenykl.